måndag 19 april 2010

Schenker, schenker schenkenberg.



Känner ni igen honom? Marcus Schenkenberg som slog igenom på 90-talet med sin tvättbräde-mage och coola blick.

Idag hade jag nämligen lite tråkigt på kontoret. Har jag tråkigt har jag svårt att koncentrera mig. Tankarna flyger så lätt iväg på annat som jag definitivt inte har betalt föra att tänka på (nej, inte nakna fruntimmer, lite arbetsmoral har jag i kroppen). Jag stirrade ut genom fönstret och fick syn på en lastbil från schenker.. och därifrån kom jag att tänka på Schenkenberg...

Även om han fick de flesta flickor att drömma sig bort lite i tankarna stod han inte särskilt högt i kurs hos oss killar. Vi hade två ord för honom. Det ena var fjolla. Det andra var ett samman satt ord, spänn-slem. Detta har naturligtvis inget med den svenska avundsjukan att göra. Schenkenberg var en fjolla, så var det.

Personligen förstod jag ju varför han fick vara med på bild, men han hade alltid samma blick och var alltid tvungen att visa överkroppen. Sen var det liksom inget mer. blick och överkropp i olika poser och kläder. Kort sagt en uppblåst fjolla.

När sedan fångarna på fortet blev populärt var han med i ett avsnitt. Då besannades bara mina fördomar ännu mer. Musklerna verkade vara fejk, för han tog aldrig i ordentligt, fick inte bli skitig i håret och rädd att bryta naglarna osv.... fjoll! Och därmed var han "fjollstämplad" i min värld tills jag för något halvår sedan såg "Berg flyttar in", då Carina Berg spenderar en dag med någon kändis och interviuvar.

Och då plötsligt verkar karln vettig. Ok, det var visst första gången jag hört honom yttra sig någonsin sedan jag såg fångarna på fortet (där han inte sa mycket). Han verkar ju ha båda fötterna på jorden och vara trevlig..... den där fjollan.

Sen tänkte jag tillbaka om att han var fjollig i fångarna på fortet. Här har vi en man som tjänar miljoner med dollar på sitt utseende. Utseendet är hans enda inkomstkälla, och den inkomsten är inte liten den. Som jämförelse kan jag säga den enda inkomst jag fått på mitt utseende var när jag i lumpen lyckades le mig till en överbliven torr kanelbulle av mattanterna i köket.

Och vad gör han. Han riskerar ALLT genom att springa runt på ett gammalt fransk fängelse med små dvärgar, bli inlåst i en cell med halkit golv, hårda träklossar och allt annat som kan slå ut tänder, repa ansiktet, eller ge ett duktigt skrubbsår. Allt med en galen dalmas skrikandes utanför "SJUUU NYCKLAR, NI MÅSTE HA SJUU NYCKLAR!

Det är fan inte fjolligt.. det är rock n' roll det! Vad kunde programmet ha? sjuhundratusen svenska trötta tittare. Vad är det ? Minst dubbelt så många såg honom i ellos-katalogen. Men det skiter Marcus i, han slänger sig handlöst in i nästa cell med vetskapen om att det kan göra honom arbetslös från nästa foto-jobb. DET är att offra sig för laget!

5 kommentarer:

  1. Själv fattade jag inte riktigt varför det blev sådan hysteri. Visst han ser bra ut men han är ju ingen gud eller så. Måste ha varit alla dessa femtioåriga kärringar som dreglade över honom. Har du stött på några sådana på ett ute-ställe? Dom är ta mig fan inte kloka...
    Ha en bra dag och tack för roliga inlägg!

    SvaraRadera
  2. Jag har lite svårt för män som har större bröst än jag. Det är visserligen inte så svårt, men ändå.

    SvaraRadera
  3. Jag förstod heller aldrig cirkusen runt honom. Men jag hade ju turen att växa upp med bägge brödernas fotbollslag som återkommande matgäster.Jag var väl helt enkelt van vid att ha snygga killar runt mig. Andra tjejer dreglade över de snygga killarna i filmer och i reklamen. "Men fattar du vilken GUUUUD han é? "
    Ehh nä?! Han är väl människa som alla andra?

    SvaraRadera
  4. Robinson Emma Andersson som är tillsammans med han hockeykillen, datade schenkenberg och berättade i tidningen att han var USEL i sängen och hade pytteliten snopp(om det kan va nån tröst:)

    SvaraRadera
  5. Renée: Först vill jag säga "Hej och välkommen".Sen undrar jag vad du menar med "råkat ut för femtioåringar?" Man får väl ta den kärlek man kan få! Nej skämt å sido. Som yngre var jag bara på studentställen och som äldre går jag mycket sällan ut, så jag har klarat mig. Kul att du gillar bloggen.
    **********
    Allt är konstigt: hmm...det är skillnad på bröst och "man-boobs". Det Schenkenberg har är tur med generna.
    **********
    Malin J: Ja, livet som bortskämd kan ta sig konstiga vägar ibland.
    **********
    Det skulle kunna vara en tröst om hon sagt så när de faktiskt var tillsammans. Nu låter det ju mer som billigt hämd-begär. Om jag vore Emma skulle jag också vara sur över att det var slut och inte kunna följa med på mannens arbetsresor till Milano, där han står framför kameran och en annan kan shoppa arslet av sig i Italienska vårsolen.

    SvaraRadera