lördag 24 april 2010

Öppna landskap?

Nu är det fredagskväll och jag har fått i mig en hel pilsner. Det betyder att så fort det blir dåligt på tv, sätter jag mig med min gitarr och delar med mig till omgivningen svenska kulturskatter.
Just ikväll sjöng jag epos av Lars Winnerbäck och Ulf Lundell. Öppna Landskap närmare bestämt.

Jag söker på spotify och hittar en tecno-version av öppna landskap. Jag tar en klunk öl till, skrattar och headbangar. Tänk att det finns folk som på allvar menar att detta ska vara sveriges nationalsång. Har de aldrig gått i skolan och fått lära sig att 90% av sveriges yta är täckt av skog.

det är först när Lundell sjunger:

"Jag trivs bäst i lummig barrskog,
nära sumpmark vill jag bo.
Flera månader om året,
så att själen mörkt kan bo.

Jag trivs bäst där skogen susar.
Och kottarna får fart.
Där kråkorna flaxar högt i skyn
och kraxar underbart.

Där binder jag en krans av sly
Och lägger den vid närmsta gran.
Där ekorrn' sitter och ät frön å flarn,
innan örnen kommer å tarn'

Jag trivs bäst i lummig barrskog,
nära sumpmark vill jag bo.

Då kan jag hålla med om att vi har en ny nationalsång.

4 kommentarer:

  1. Ett ord: UNDERBART!

    SvaraRadera
  2. HAHA asså du kör en winnerbäck på pickalurven du? Får man hyra dig? :D

    SvaraRadera
  3. Du överträffar dig själv varje dag nu. Det blir svårt att leva upp till.

    SvaraRadera
  4. Malin J: Tack! Det är mysigt när folk uppskattar ens poetiska alster.
    ********
    Jessica: Visst, jag gör allt för pengar:500spänn och två starköl. Tyvärr är repertoaren lite begränsad för tillfället till tre Winnerbäcklåtar, men jag kan spela dem många gånger.
    *************
    Mort: Tack Mort, men så länge jag jämförs med mig själv blir jag ju aldrig sämre eller bättre än jag själv är, vilket borde betyda att nivån alltid kommer vara jämn oavsett? eller?

    SvaraRadera