torsdag 22 juli 2010

Mord i sinnet!

Värmen har stannat kvar även den här veckan och idag har den varit något jobbigt tryckande. Den ständiga värmen och augusti i antågande har gett oss invånare i kompost-sorterande kommuner en extra liten bonus. En brun påse under bänken som blixtsnabbt fylls med små banan-flugor.

Och sitter de inte i kompostpåsen sitter de i slasken och kalasar på något potatisskal. Ända tills man ska ta sig ett glas vatten och det blir en lite "pust" av småflugor som irrar runt.

Det finns tre trick för att bli av med flugorna på ett enkelt och miljövänligt sätt:
1. Skaffa kompost med lock
2 Håll alltid kliniskt rent i slask och diskbänk
3. Ställ fram en skål med koncentrerad äppeljuice och diskmedel. (de dör då de inte kan stå på ytspänningen)

Men värmen har inte bara gjort mig och min sambo slöa, vi är av naturen lata också. Därför har ingenting av ovanstående blivit gjort, men vi har använt det här...

Mitt mordredskap!

Ni har säkert sett dem lite här och där på ICA, Bensinmackar mm. De elektriska racken. Helt fantastiska och de ger en nästan sjuk tillfredsställelse i irritationen över flugornas existens.
När man går in i köket på morgonen, tar man racket, trycker in knappen och viftar över slasken. På två sekunder smattrar det som små popcorn i racket av alla små blixtar som blir när de små flygfäna kommer åt kontakterna. Mouha ha ha ha ha....!

Efteråt jagar man livet ur de som försöker komma undan genom att följa ljuset mot fönstren, eller de som gömmer sig runt gamla juiceglas och annan disk. zapp, zapp, zapp. Och på bara några minuter är flugkolonin decimerad. Och är man lite ihärdig går det faktiskt att hålla dem rätt bra i schack.

Jag tror det är kombinationen av mördar-knäppet och den rent visuellt dödliga blixten i racket som ger totalupplevelsen. Ond bråd död med bara en knapptryckning.Effekten och känslan fungerar lika bra på myggor. Helt underbart.

Nu har jag en rad till att lägga till på mitt visitkort: Småviltsjägare.

4 kommentarer:

  1. ÅÅh visst är de bra! Älskar de där racketarna. En ytterligare bonus har tillkommit nu under våren-sommaren då en köttätande växt flyttade in. Så nu bärs racketen med försiktighet med bytet till den köttätande växten som girigt mumsar i sig. Underhållning på högsta nivå.

    SvaraRadera
  2. Jag har en mindre miljövänlig metod: dammsugaren. Vi hade en absurt stor bananflugekoloni i slasken en gång och testade alla sorters blandningar som rekommenderas på anticimex hemsida och av vänner och bekanta utan resultat. Till slut blev jag less och ställde dammsugaren, inkopplad och klar, i köket. Varje gång jag såg en fluga var jag där med slangen och sög upp den. Det funkade. På ett dygn var det inte en enda fluga kvar.

    SvaraRadera
  3. Jag har funderat på att skaffa en sådan racket. Men jag kasserade den idén när jag fick en inre bild av lillkillen som jagade katten med racketen i högsta hugg.

    SvaraRadera
  4. PGW: Köttätande växt, låter mysigt! feed mee
    ***********
    Anne: I krig är alla medel tillåtna!
    ***********
    Malin J: Jag ser mer en bild av katten som klöser till din lill-kille när han försöker använda racket...

    SvaraRadera