onsdag 8 september 2010

På äventyr huvudstaden.

När jag är på kurs i Stockholm passar jag ibland på att träffa vänner som av en eller annan anledning har bosatt sig i huvudstaden. Så gjorde jag även denna gång. Så istället för att ta tåget direkt hem efter första kursdagen i tisdags, hade jag stämt träff med en tjejkompis jag inte träffat på bra länge.

Tanken var att ta en fika eller en öl och så skulle jag ta ett senare tåg hem. Jag skickade ett sms när min kurs var slut för dagen och hon ringde upp när hon slutat sitt jobb och vi bestämde att vi skulle mötas utanför PUB på hötorget.
-Men jag är lite stressad, sa hon. Jag vet inte riktigt vart vi ska gå och vad som blir bra och vad du tänkt och vad vi hinner med och om det finns något bra i närheten som helst inte kostar skjortan.
-Lugn, sa jag, vi löser det. Och så lade vi på.

Tre minuter senare dyker hon upp, fortfarande lite stressad. Jag försöker lugna henne, och pekar bortåt två skyltar och säger lite på skoj:
-Lugn, jag har lösningen. Titta där, där ligger ett "Sandys" och ett "Systembolag". Vi går in på Sandys och köper varsin baugette och så går vi in på bolaget och köper oss en vinare. Sen sätter vi oss bara på lämpligt ställe som två a-lagare. Det är ju sol och jättefint väder.
-Jättebra idé, så gör vi, säger hon... Och så gjorde vi.....

Fast det höll på att inte bli något alls. Vi började på bolaget och han ville att jag skulle visa leg. Nästa gång jag fyller år blir jag 35 men ser tydligen fortfarande ut som om jag är i puberteten. Och jag var nästan helt säker på att körkortet låg kvar hemma. Tack och lov så gjorde det inte det och vi fick vårt vin. På Sandys blev det kycklingwraps och coca-cola muggar i papp. (bra att ha på vin picknick).

Vi hittade en liten plätt lämplig gräsmatta vid foten av skeppholmsbron för vår picknick. Och jäklar så rackabajsartrevligt det var att ha picknick i huvudstaden en sen sensommarkväll.

Kvällssol i storstan, inte så tokigt.

...men säg det som varar. Så småningom försvann solen. Detta var vår "natt-utsikt"


Det var så trevligt så att de där tågen gick hem för tidigt allihop. Särskilt om man skulle hinna med att ta en öl också. Det hela slutade med att hennes kille fixade fram en madrass på deras vardagsrumsgolv.

I morse vaknade jag 06:20 av att en katt sprang över min madrass. Kan ju inte påstå att jag var överlycklig just då, med vetskapen att jag skulle spendera hela dagen med att lyssna på digital arkivering, inloggningskonton och mappstrukturer, dolda ritningshuvuden etc. Allt presenterat av en riktig nerd (nörd, på svenska) på området.

Men det gick faktiskt rätt bra. Och idag hade jag ingen träff så idag kom jag hem med tåget. Och då blev min sambo glad. För hon vet att när jag varit på cad-kurs får jag alltid en mugg med mig hem. Och just den muggen är precis sådär svenskt jättelagom att dricka te ur enligt henne. Så nu har vi ytterligare en i samlingen.

Vad min sambo ser som fördel av mina kurser.

Slutet gott allting gott.

4 kommentarer:

  1. Din sambo måste verkligen vara fenomenal på att fånga ljusglimtar i livet! :)

    SvaraRadera
  2. Man vågar knappt tänka på som händer ifall du kommer hem med blommor och choklad någon dag. Säger som ovanstående inlägg, din flickvän måste vara en toppentjej ;-). //Gina

    SvaraRadera
  3. Jessica: Jupp, det är ett måste när man är tillsammans med mig. Hur skulle hon annars orka överleva?
    **********
    Gina:Jupp, hon är toppen min lilla pudding. Blommor får hon väl inte så ofta, (de vissnar bara), men choklad och annat händer lite nu och då att jag köper. En glad sambo skänker så mycket husfrid.

    SvaraRadera
  4. SOM jag har sökt efter din blogg (jag hade ju glömt adressen). NU har jag äntligen hittat hit och det var ju skoj för då fick jag ju se detta inlägg. Vi får ta och göra en sådan här kväll fler gånger!!

    SvaraRadera