måndag 6 september 2010

Resa

Idag åkte jag iväg på CAD-kurs. (CAD=rita ritningar med datorn). Kursen hålls hos en konsultfirma i Stockholm. Det betyder att man får gå upp en och en halv timme tidigare än normalt för att hinna med bussen. Med bussen åker man till grannkommunen för att där kliva ombord på tåget. Tåget skakar fram i ungefär trekvart en timme innan det landar in på Stockholm C.

Det är nu racet (rejset på svenska) börjar. Hoppa ur vagnen i farten strax innan tåget stannar, precis som Indiana Jones. Armbåga sig fram likt en springande ruggbyspelare ända fram till T-centralen för att där börja trapp-racet.

Kurslokalen ligger i Solna, vilket betyder blå linje till Hjulsta. Den blå linjen har de grävt ned allra längst ned i urberget känns det som. Man springer nedåt, nedåt, nedåt, lite bortåt, och så nedåt igen och så till vänster, skutt, och framme.

Framme i det här fallet betyder att man är tvungen att knipa inåt-framåt med skinkorna för att de båda halvorna inte ska hamna i kläm när pendeltågsdörren stänger igen bakom ryggen på en. Och iväg bär det. Jag pustar lite och tänker: fy fasen att ha det så här stressigt varje morgon, puh.

Framme på station Vreten hoppar jag av och knatar iväg till konsultfirman som har kursen. Klockan är nu fem minuter i nio, kursen börjar nio, så jag är lite stolt över min tajming och att jag hann med T-banan. Jag presenterar mig för receptionisten med namn, företag och ärende.

Hon tittar lite panikslaget tillbaka, tittar ned i ett papper, pustar ut, vänder sig med ett leende till mig:
-Du gjorde mig orolig där, men ni har kurs tisdag - onsdag, du är välkommen tillbaka imorgon istället. Idag har vi ingen utbildning.
SUCK (jag måste snart lära mig läsa så att jag kan skilja på veckans olika dagar). Så det var bara att vända i dörren och åka hem.

Efter lunch var jag tillbaka på kontoret på jobbet. Vet ni, imorgon ska jag på CAD-kurs i Stockholm.

9 kommentarer:

  1. Bra att du träna så kan du finslipa tekniken! Ska du se du hinner till 10 i 9 snart!

    SvaraRadera
  2. Haha, ja men då så ;), då vet du att du hittar i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Det är väl bra med ett övningsrace innan ;)

    SvaraRadera
  4. :-) Jag har jobbat som receptionist på ett CAD-CAM företag i min gröna ungdom. Det var kul :-) Det kommer att gå jättebra ska du se! Det är bra att provåka innan man ska till, liksom!

    SvaraRadera
  5. Vilken otroligt tålmodig person du verkar vara ;-). Jag som trodde att ni bodde strax söder om stan (vet inte var jag fått det ifrån). Säger som de andra, du kommer finslipa tekniken tills imorgon och du kommer hinna med en kaffe innan kursen. Och du, vill se bildbevis på dina målade tånaglar ha ha! //Gina

    SvaraRadera
  6. Klockrent Herr Gustav!!!! :D :D :D

    SvaraRadera
  7. hahaha...ja det där med att läsa kan vara rätt användbart. Nu ska jag gå ut till hallen och kolla mina tågbiljetter, så det är på torsdag och inte imorgon jag ska på företagsmöte utanför Arlanda stad. För läsa tror jag jag har lärt mig ;) Hoppas du och skinkorna överlevde resan idag.

    SvaraRadera
  8. Mort: Ja, så det blev...
    *********
    Carola: Jo, det gäller väl att öva.
    *******
    Malla: Jo, precis, på tisdagen var det inga tveksamheter.
    ***********
    Malin J: Exakt, övning ger färdighet.
    *******
    whitelady7: Jaha, fick du också in förvirrade klienter ibland?
    **********
    Gina: Tålmodig och tålmodig, ibland har man inte mycket till val. Och jag ska överväga det där med tånaglarna.
    **********
    Tina: Jo... antingen det eller så väldigt frustrerande :)
    *********
    LillaUlle: Båda skinkhalvorna i behåll trots flertalet tunnelbane åk.

    SvaraRadera