torsdag 4 mars 2010

Användarvänligt Error

Alla som använder en dator regelbundet lär sig snart att datorer inte alltid gör rätt. Då blir man arg och försöker lära den att göra rätt genom att frenetisk och smått våldsamt upprepa knapp tryckningar och musklick så att den ska göra rätt.

Trots att datorer inte ska ha några känslor så blir den i alla fall sur och svarar med ett felmeddelande typ:

Och sen slår datorn tillbaka genom att man får starta om hela eländet och därmed förlorat allt man inte sparat.

Ett alternativ till att slå på tangentbordet tills datorn säger Error, är att överbelasta den Som att försöka ladda ned 17youtube klipp samtidigt som man kör spotify och försöker konvertera en ett gäng bilder. Då får den också nog och säger ifrån.

Till en början var "error-fönstren" som dök upp fula och totalt oinformativa. En liten ruta med ett gult eller rött varningstecken, någon kryptisk dator-kommentar och en OK-knapp (i bästa fall).

Därför blev jag helt plötsligt glad mitt i irritationen när "Firefox" (webbläsaren) kraschade härmodagen, för jag fick upp följande ruta:


Ser ni! Det står KRASCHAT. Stött på problem och kraschat. Inget " ERROR conflict on FFC0 1A35 48628 2BB5". De använder normal standardmässig datorsvenska och ber dessutom om ursäkt för att programmet har kraschat. Sen får man om man vill skicka sin irritation till dem så att de kan lära sig undvika att irritera mig och flera andra i framtiden. Det är vad de säger i alla fall.

Det är snudd på fenomenalt. I framtiden kommer det säker att bli ännu bättre, kraschar datorn kommer vi säkert få följande meddelande:


Och så kommer DVD-spelaren på datorn spotta ut en chokladpralin också.

11 kommentarer:

  1. Men du, såna där meddelanden får man ju hela tiden när man har pc. Oavsett om man startar datorn eller försöker överbelasta den.

    SvaraRadera
  2. När det gäller mac så tänker jag spara mig tills jag kommer hem ikväll, kan liksom inte blogga på arbetstid. Så fin som mac är idag har den inte alltid varit.

    SvaraRadera
  3. Haha, fantastiskt, briljant, glimrande, superlativen räcker inte till. Jag ser fram emot den dagen mina datorer ber om ursäkt och lovar bot och bättring!!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker idén om chokladpraliner låter super. Men med tanke på hur många felmeddelanden det dyker upp i genomsnitt per vecka måste datortillverkarna nog hitta på något sätt för datorn att själv tillverka chokladpraliner för att de ska räcka någon längre tid. Eller måste vi måntro börja mata våra datorer med kakao och smält smör? Det förtar liksom poängen, i så fall.

    SvaraRadera
  5. Jatack! Fast jag skulle i dagsläget nöja mig med att datorn inte tappar bort D: hela tiden...

    SvaraRadera
  6. Hmmm... Min hemmadator får spel sisådär en gång per kväll och kastar ut mig, och jobbdatorn gör fel ungefär tolv gånger i minuten mellan varven (externa servrar är ett helvete, särskilt när de är underdimensionerade). Om datorn sade förlåt och spottade ur sig en chokladbit varje gång skulle jag bli mycket, mycket glad. Och mycket, mycket fet...

    SvaraRadera
  7. Maria: Du har fått svaret i mitt nästa inlägg.
    ****
    Malla: Den dagen kommer .... det är bara att tålmodigt vänta.
    ****
    Anne:Nej nej, inga påfyllnader behövs. Chokladpralinerna teleporteras till din dator från datortillverkaren via en länk från chokladfabriken.
    *****
    nattvinge: In swedish it's called "glapp-kontakt"
    *****
    Trollets mamma: Min jobbdator brukade hänga sig flera gånger om dagen. En förmiddag hade den hängt sig 5ggr innan klockan blivit 11. Då gick jag till min chef (igen) och gnällde(igen) fast den här gången hade jag en mycket muntrare ton: Chefen, vet du vad! min dator har hängt sig 5ggr nu idag och det är inte ens lunch. Men det gör inget för jag har månadslön och betalas inte per uppdrag.
    Sen fick jag lämna min dator till it-supporten och de gjorde en total ominstallation :)

    SvaraRadera
  8. Du är bara så bäst! Men med det nya Windows 7 så har dom flesta problemen lagt sig. Uppgraderade från vista Basic till windows 7 Ultimate och det var det bästa jag gjort. Datorn bara flyter på.

    SvaraRadera
  9. jigsaw: Tackar! Ja windows 7 funkar riktigt stadigt för mig med. Det är några saker jag saknar, men har å andra sidan inte orkat läsa instruktionsboken heller. En bra karl lär sig själv.

    SvaraRadera
  10. Gustav: Jag hade lätt lämnat in den till it-support om jag hade behövt D:, lyckligtvis gör jag ju inte det så då slipper jag ;-)

    SvaraRadera
  11. Nattvinge: tja.. så kan man också resonera.. ha ha :)

    SvaraRadera