onsdag 24 mars 2010

Moral?

Jag vet att barn alltid vill göra det vuxna gör. Jag vet också att om man gör serietidningar till barn vill man sälja så många som möjligt. Därför kan man lägga med en liten plastgrej med tidningen som gör att barnen tjatar ännu mer på sina föräldrar.

Men jag blir lite nyfiken på hur man tänkte på Disney när de slängde med ett poker-set? Just det, poker, inte bara en kortlek för patiens och "finns i sjön", utan ett poker-set. Med kortlek och spelmarker.



Disney tycker alltså det är helt ok och natruligt att barn i 7-10års åldern ser spel om pengar som en kul grej. Homosexualitet är något som Disney inte velat röra vid än, men spel om pengar går bra. Känns ungefär som chokladcigaretter. Lär ungarna pilla på något det egentligen är 18-års gräns på, som spel om pengar. Det är inte alla dagar Disney orkar jobba fullt ut på att vara en god förebild.

Fast barn är nog inte riktigt så lättpåverkade som föräldrar tror. Jag hade tex, leksakspistoler när jag var liten och lekte både cowboy och krig. Men jag ville inte göra lumpen för det och inte har jag skjutit ihjäl någon heller eller blivit kriminell. (men lumpen blev jag tvungen att göra ändå). Och när det gäller att vara god förebild ska jag bara vara tyst.

3 kommentarer:

  1. Hur tänkte de nu? Kortleken var väl ok, men spelmarker!?
    Nåja, så länge de inte skickar med en leksaksgranat så får man väl vara nöjd.

    Att barn gör som föräldrarna gör, det lär man sig fort som förälder till en treåring. Framför allt så upprepar de allt som de hör. Igår skulle det ätas kyckling. Pappan vänder ryggen till bordet i tre sekunder. Katten hoppar upp och försöker få sin andel av maten. Maken vänder sig om. Skriker "Kattjävel, ner med dig"
    Då hörs en späd stämma "Kattävvel,kattävvel,kattävvel."
    Jag stod i köket och hörde detta. Höll på att tappa såskastrullen i golvet när jag bröt ihop av skratt.

    SvaraRadera
  2. Ha ha ha! Barn verkar ju vara otroligt roliga att ha. Jag ska bestämt skaffa mig en 7-8stycken. Jag tror jag vet hur man gör. Annars har jag en gamma biologibok från högstadiet någonstans i bokhyllan. Minns att det stod där.

    SvaraRadera
  3. Ja det kan jag lova dig. Många skratt kommer det att bli. Sen är det ju mång a mindre roliga stunder med, men de förtänger man snabbt. Biologiboken från högstadiet ger dig ialla fall en vink om hur det går till, fast den glömmer att tala om hur kul det är. ;D

    SvaraRadera