måndag 1 mars 2010

CE-nörden slår till

Om jag får säga det själv så är jag faktiskt rätt så vass på EU:s maskindirektiv. Det är det regelverk som gäller för alla maskiner som brukas inom EU och därmed ska vara CE-märkta.

Direktivet säger att en maskin är: Sammansatt enhet med minst en rörlig del och vars kraftkälla inte är människa eller djur.
Således är hamsterhjulet ingen maskin, eftersom det drivs av en hamster och inte en motor.

För att göra det lite enklare är det också bestämt att personbilar, skjutvapen och elvispar avsedda för hushållsbruk inte heller är maskiner.

Däremot går "kedjor, kättingar, linor och vävband" in under maskindirektivet.

Snurrigt? Jupp, jag tror de satt såpass länge att de började leka tvärtomleken eller nåt åt det hållet när de skrev direktivet.

I maskindirektivets bilaga1 punkt 1.7.4 står det även att alla maskiner ska ha en bruksanvisning. Bruksanvisningen ska innehålla punkterna a till v. Det är 22punkter för den som inte orkar räkna.

Ni kan ju gissa vem min chef tyckte var lämpligast på avdelningen att skriva instruktionsbok till ett nytt egentillverkat snurrbord. Det står dessutom att den ska vara: "skriven med hänsyn tagen till operatörens allmänna insikts- och utbildningsnivå". Dvs förutsett att alla som använder maskinen är idioter.

Jag slutar normalt klockan 16:30. Klockan 20:43 hade jag kommit till punkt h), som säger:
h) Varningar för hur maskinen inte får användas men som erfarenheten visar kan förekomma.
Med tanke på förra stycket, och en stor portion hemlängtan samt en tanke på hur många idioter det finns här i världen, skrev jag:
Ta aldrig maskinen i drift ifall det finns misstanke om fel. Felsök och åtgärda tills den fungerar betryggande.

Sen gick jag hem.

6 kommentarer:

  1. Nu behöver jag nog lite hjälp av ingenjören.....har ett teknisk mirakel till make som för tillfället är bortrest.
    Innan avresan installerades radio med med trådlös enhet i köket, som nogsamt inte skulle störas av datorer och annat trådlöst.
    Fungerar jättebra, tills jag sätter på mikron! Radion blir knäpptyst.

    Jag klarar mig iofs utan mikron, ev utan radio också.....men roligast vore om jag kunde knäcka nöten innan maken återvänder!

    Tacksam för instruktioner.......Ia

    SvaraRadera
  2. Hmm, låt mig gissa att det är en web-radio du har i köket. Dessa får sin info via det trådlösa-datornätverket i hushållet. Trådlösa nätverk använder sig av micro-vågor, exakt sådana som finns i mikron, fast den utsända effekten är en myggas-fis i jämförelse med den som som ugnen ger ifrån sig.
    Mikrougn har så stadig effekt att det faktiskt läcker lite mikrovågor. Det är därför inte nyttigt att stå allt för nära en mikrougn ofta.
    Detta mikrovågsläckage stör din webradio. Mobiltelefoner sänder också ut mikrovågor. Så flytta din radio bort från mikron så att du kommer bort från mikrovågsläckaget. Detsamma gäller om du har en vanligt radio som störs av mikron, det är läckande mikrovågor som spökar.

    SvaraRadera
  3. Näpp, inte web-radio, faktum är att mikron inte stör om jag streamar musik från en trådlös dator när jag har den i köket (inte ens om jag skulle stå bredvid mikron, har prövat).

    Det är en hemmabio anläggning som står i ett annat rum i huset, med en utökad högtalare (RoomMate med plug and play)
    den står i köket c:a 4 m från mikron och högt upp.
    När jag kör ljudet till tv:n i köket genom denna trådlösa högtalare är mikro och system sams, men inte om jag vill lyssna på radion.

    Ia...som inser att det är knepigt i den digitala världen.

    SvaraRadera
  4. Hmm... Nu blev det krångligt. Så tv-ljud går bra men inte radio-ljud. Det är katten så konstigt. Testa och byt mikro med grannen och se om felet kvarstår.
    Kan det vara så busigt att den trådlösa högtalaren har någon egen inbyggd radiomottagare som störs av mikron???

    SvaraRadera
  5. Usch, nu måste jag nog läsa intruktionböckerna igen. Först skall jag nog som du säger låna grannens mikro, fy vad beigt att inte Electrolux har tänkt på problem i så fall....hehe maken blir nog lite impad av mina klurigheter när han kommer hem ( när jag tänker efter närmare kommer han snarare hävda att det är jag som har pillat)

    Tack för hjälpen, Gustav! Du är en klippa.

    Ia

    SvaraRadera
  6. Varsågod Ia, det var så lite så. Det är ju trots allt du som får kånka på micron.
    Skulle vara kul att se din makes ansiktsuttryck ifall du faktiskt gjorde det, och förklarar att du fick tipset i en blogg.

    SvaraRadera