måndag 8 mars 2010

Ostadigt på riktigt

Jag har köpt en pilates-boll. Det var ett impulsköp när vi gick förbi Team-Sportia i lördags. Frågan är egentligen varför, med tanke på att varken jag eller sambon utövar någon pille-latis. Vi mer pillar oss mer i naveln och är lata. Men den såg kul ut och kostade bara 99kr, så varför inte.



Till bollen medföljde det en pump, att pumpa upp bollen med. Vad som däremot inte medföljde men som kanske vore mer behövligt var hjälm och tandskydd. Min kära sambo gick bara och väntade på de två ljuden "FUMP" när bollen trycks iväg under mig och "DUNK" när 80kg obalanserad "pilates wannabe" till karl slår i golvet.

Men den ljudeffekten lät faktiskt vänta på sig. Det dröjde ända till i söndags kväll då ett "OoohaaAAAaaiiiiiiIIIiiiiii-duns"kom. O:na och A:na kommer av att den tappade balansen som för min kropp bakåt och nedåt med gravitationens hjälp gör att bollen liksom tvingar sig upp mellan benen och forcerar fram något som mest kan liknas vid skräckslagen-spagat.

I:na kommer av det i ögonvrån dyker upp en stålskodd tröskel precis där mitt bakhuvud kommer att hamna ifall rörelsen fortsätter i påbörjad riktning. Dunset, är faktiskt min räddning. Det är tack vare detta som jag i förväg glider av bollen, slår rumpan i golvet och helt enkelt "lurar" den stålskodda tröskeln.

-Vad gör du?? Hörs det från köket!
-Inget, jag skulle bara se hur bollen såg ut från baksidan, svarar jag. (Jag får nog rota fram min gamla jofa-hockeyhjälm ändå)

8 kommentarer:

  1. Jag tror att man med den bollen mest tränar reaktionsförmågan. Har du försökt göra sittups på den? Jag har aldrig lyckats. Varje gång har det blivit sittdowns, och det väldigt hårt.

    SvaraRadera
  2. Nope. Jag kan trilla utan boll, så varför lägga ut 99 spänn i onödan?

    SvaraRadera
  3. hahaha!!..kan man få be om en intruktions video??? och bli inte svår nu -kom igen-bjud på dig själv så här i slutet av vinterhelvetet.. ;)

    SvaraRadera
  4. Tänkte bara: Har inte prövat sittups.. än. Men nu blir jag ju tvungen att testa. Återkommer med blåmärkesrapport.
    *******
    Osloskånskan: Det är precis samma sak som med märkes-saker. Jag har betalat och är därför mer tillfreds. Det är finare att ramla från en pilatesboll än att dra stortån i tröskeln. Min prylgalenhet kan ha lite med det hela att göra.
    *******
    Instruktionsvideo till vaddå? "20 sätt att blodfäcka ditt hem med pilatesboll" eller "Stel pilatesgympa med skräck och stäck"?

    SvaraRadera
  5. Jag fick en tränings DVD av min man, Winsor Pilates. Det tycker jag är kul. Och jag ska äntligen börja med det igen nu när jag blivit frisk från alla förkylningar som avlöst varandra under hösten och vintern.
    Men Pilatesboll? Nä det tror jag att jag skippar. Har så dålig balans att jag trillar bra utan boll.

    SvaraRadera
  6. Malin: Du vet, vissa av oss behöver hjälp för att bli mer jordnära.

    SvaraRadera
  7. Jag använder min i min smala "garderobskorridor" då kan jag inte rulla iväg så långt och ramla, väggarna tar emot. Rekommenderas.

    SvaraRadera
  8. Smart! tyvärr har jag ingen sådan garderob.

    SvaraRadera