fredag 13 maj 2011

Byggplanering

Det är fredag kväll, svärföräldrarna har kommit, jag och svärfar laddar inför morgondagens uppgift :Bygga pergola. (ladda= ta en pilsner)
Jag har dragit nytta av jobbets resurser och modellerat upp allt i 3D mptsatt och printat ut ritningar med stycklisor och visat för sambon. (fick godkänt)


Igår var vi på byggMax. ByggMax är bra, dör där får man låna släp gratis. Vad som är mindre bra är att i stort sett allt  virke är krokigt (men billigt). För att hitta en rak regel var vi tvungna att lyfta undan tio lätt krokiga. Det blev mycket lyfta kan jag meddela. Och här kan jag komma med ett tips. Åk inte och lasta en hög med virke på kvällen utan att ha ätit middag först. Konversationen kan bli så...... speciell.


Sen finns det en annan sida med att handla virke. rent teoretiskt skulle virket gå på ca 1800kr. Det är om man tar antalet meter virke som går åt gånger löpmeterpriset. Men nu ser ju inte verkligheten ut som teorin. Om jag behöver en regel som är 2,7meter lång måste jag köpa en standardlängd på 3,2meter.  Således en hel halvmeter i spill. Om jag då skall ha åtta stolpar så köper jag 4mextra virke förgäves. Totalt blev det spillvirke för ca 1000kr Rent teoretiskt alltså. För rent praktiskt kan man aldrig få för mycket tryckat virke hemma.

  
Det drar iväg....
Självklart inhandlas även skruv, beslag etc.


Och lite arbetardricka.


Så nu var allt färdigt för inför morgondagens byggnation.
Då börjar svärmor och sambo diskutera det estetiskt korrekta med antalet stolpar i pergolan matchande antalet stolpar i altanstaketet. Och helt plötsligt gäller inte min ritning eller mitt virkesinköp, utan det ska modifieras. Först färre stolpar, och sedan fler stolpar. Och mitt upp i det hela tillkommer det en extra öppning i altanräcket och tapp ut i trädgården från altanen. För så måste vi ju göra för att det ska bli bra.....

Jag vet precis hur jag och svärfar ska göra. Vi gör enligt ritning, och sen dricker vi bärs. Och skulle sen estetiken inte falla damerna i smaken så lovar vi att tänka på det till nästa projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar