onsdag 11 maj 2011

Måndag på en tisdag.

Idag har det varit måndag för mig fastän det varit tisdag. Vet ni vad jag presterat på jobbet idag? Jag har ritat upp sex stycken (6st) fyrkantiga plåtar och lagt in dem i en konstruktion. Normal tidsåtgång är någonstans 20-30 minuter. Idag pga omständigheterna; hela arbetsdagen plus en halvtimme extra. Jag har sagt det förut, det är tur att man har månadslön och inte betalas per uppdrag.

Lediga stunder idag har gått åt att leta arborister (trädfällarproffs) åt mamma som har en alm som växer jättenära huset. Fick reda på när kvällen kom att hon ändrat sig och ställt in planerna på trädfällning. Tur att arborister är trevliga över telefon i alla fall.

Sen kom kvällen och jag åkte iväg med elektronikskrot. Självklart ligger alla kasserade lågenergilampor kvar i hallen i sin kasse. Fortfarande.

Åkte till N&N för att hjälpa till med deras takstolar. Vi kom en halv, (känns lite representativt för denna dag). Sen var det dags att ta kväller, (arbetsdag imorgon).

Kom hem och skulle vattna grödorna. Vad får jag se i Squash-kuvösen, en nästan död squash-planta. Jag misstänker med ens röta, eller någon annan svampsjukdom

Ihjäläten och uppgrävd squashplanta

Men vid en närgranskning visade det sig att plantan var mer eller mindre uppäten på stammen. Bara några fibertrådar kvar. Och rätt snart fann jag inte mindre än fem sniglar! ( de blev ihjälstampade mot en stenplatta jättefort!) de måste kommit in med jorden. Vi var tyvärr inte så noga utan skyfflade från alla håll i trädgården.

Först mäter jag naturligtvis spänningen i el-stängslet och den visar full kräm. För att fånga resterande sniglar springer jag in och surfar fram hur man gör en egen snigelfälla. Alla länkar leder hit. Jag dyker ned i kassen med pantflaskor, hivar upp en gammal Loka-krusbär flaska och snittar av toppen. Lite silvertejp (vad skulle man göra utan silvertejp) och fällan är klar att laddas med öl.

Nej, resterande öl hälldes inte ut i slasken.
Det hälldes på annat behövligt ställe.

Så idag gott folk har jag varit tvungen att offra en halv starköl till en hög snigelkräk som ätit upp mitt vårbruk. Desperationen var ett faktum.

Imorgon väntar jobbet igen. Då ska jag ha som mål att rita minst sju plåtar. För den som inte försöker bli bättre, slutar vara bra.

2 kommentarer:

  1. Tipsa gärna om de trevliga arboristerna.... jag har en ek och ett päronträd som ska väck.
    Och maken med motorsåg i ett träd går fetbort :)
    /Sara

    SvaraRadera
  2. Kolla på eniro arborist och sedan stockholm (gissar att du bor där) så får du fram ett gäng träffar.

    SvaraRadera