onsdag 11 maj 2011

Framför datorn

Idag började jag arbetsdagen med att sätta mig framför datorn och klicka runt och förbättra den konstruktion jag jobbade på igår (och i måndags). Kan meddela att det är rätt spännande att sitta och jobba med ritningar och modeller folk lagt ned hundratals arbetstimmar på samtidigt som it-avdelningen uppdaterar program-och arkivservrar.

Det normala är att den här typen av uppgradering görs nattetid eller på helgen när ingen använder systemet. Men så kan man inte resonera säger ansvarig, då skulle den här typen av server killar bara få jobba helger och nätter och hur kul är det?

Kalla mig fördomsfull, men just "såna killar" brukar vara den datornörds typen som just är uppe nätter och helger. Men hos oss tycker man att runt 40konstruktörer kunde hitta hitta på "annat" under dagens åtta arbetstimmar. Undrar om de kollat med ekonomiavdelningen vad de tycker?

Men eftersom min "deadline" egentligen var förra veckan hade jag inget annat val än att ge mig ut på ett instabilt cyberspace och fortsätta att envist konstruera. Och idag var jag riktigt duktig. Jag har ritat massor med fyrkantiga plåtbitar.

Att sitta framför datorn och glo in i skärmen och rita små plåtbitar är inte så fysiskt jobbigt, men det sliter på hjärnan. Åtminstone känns det så. Därför var jag så glad att eftermiddagen skulle täckas in av ett långmöte. ( chans att sitta och dagdrömma lite och planera vår-rustning av båten).

Men mötet blev inställt, så det blev till att sitta och pilla mus hela eftermiddagen också, datormus alltså. ( och för alla er som tyckte att den meningen var pervers kan jag bara tala om att när jag konstruerar har jag en mus i varje näve. En vanlig i höger och en "spacemouse (=rymdmus)" i vänster. Jag befinner mig alltså någonstans mellan jord och rymd  dvs ungefär himlen, vilket man gör när man normalt pillar............ (någon är sjukt trött)

Jag jobbade till klockan 17:20. Då hade jag suttit och stirrat i det jädra CAD programmet hela dagen sen klockan 08:00 i morse (med undantag för lunch och två fikaraster). Men vad gör jag efter att jag stämplat ut? Jo, jag går tillbaka till min arbetsplats och tar fram det privata blocket med anteckningar och skisser.

Vi ska ju bygga en pergola till helgen, och tiden tickar på. Därför drog jag nu nytta av jobbets resurser och satte mig och ritade upp det hela i 3D. Det tog över tre timmar, men nu vet jag hur lång varenda brädbit ska vara och hur de ska skarvas.

Kom hem straxt innan 21. Hela kroppen (inklusive hjärnan) känner sig som bakis efter dryga 12timmar framför skärmen. Fast utan fylleångesten och den dåliga andedräkten. Men magen är däremot densamma. Så vad gör jag när jag kommer hem och helt slut efter en heldag framför datorn?

Jo, jag sätter mig framför min egen dator, surfar, kollar mejl och bloggar. Jag är ju fasen inte riktigt klok i huvet, för jag vet ju vad som väntar imorgon. Då ska jag sitta framför datorn hela dagen och göra klart det jag ritade idag.

Känner att det börjar bli dags för en träningsblogg igen....

1 kommentar:

  1. Hmm, borde du inte pilla lite på din fru istället när du kommer hem?
    (Det var du som började med musprat)

    SvaraRadera