lördag 27 mars 2010

Lördag

Idag är det lördag. Idag har vi bestämt att vi ska städa. Det är få saker som jag tycker är så förbaskat tråkigt som att städa. Därför brukar jag undvika att göra det in i det sista. Då har det hänt att folk påpekat att jag faktiskt flyttat ifrån min mamma vilket betyder att jag får städa själv.

Nu är det så att min mamma slutade städa efter mig när jag var typ fem. Hon tycker nämligen inte heller om att städa. Därför har alla vi barn lärt oss hur man moppar golv från det att vi var sex. En så grundläggande sak som att sköta en dammsugare vet jag inte när jag kunde, känns som om jag alltid kunnat. Och städas skulle det göras hemma. Varje lördag, hela huset, annars blev det inget lördagsgodis.

Typiskt att man skulle ärva just den genen "tråkigt att städa-genen". Just nu skulle det sitta fint med en "pedant-gen" som gav kroppen inre självtillfredställelse för varje kvadratmeter man dammsög, varje matta man skadade, och varje fönster som blev putsat. Städ-onani eller vad ska man kalla det?

Vad jag däremot ärvt av mina föräldrar är njutningen av en kopp kaffe och en god kaka. Och när det gäller just det måste jag rekommendera "Ballerina kladdkaka". De har faktiskt lyckats! Testa själva. En stor mugg kaffe, lugn och ro i soffan, en bra tidning och ett öppnat paket. Tänk om dammsugning kunde ge samma njutning, vad rent vi skulle ha det.

3 kommentarer:

  1. Jag håller med dig till hundra procent! Jag har inte heller någon städgen men däremot är min kakgen väldigt dominant. Och just ett sånt där paket ligger i skåpet.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att Gud och Djävulen har samarbetat när det gäller oss. Allt som är nödvändigt är tråkigt. Och allt som är gott är onyttigt. Vem av dom som hittat på det kan du räkna ut själv.
    Pedanten är säkert en sån där smal typ som aldrig skulle drista sig till att ens titta på ett kakpaket.

    SvaraRadera
  3. Anne: Nu har jag städat färdigt, nu ska jag gå och ge min kakgen en såndär rund brun sak :)
    *********
    Tänkte bara: Jag håller helt med dig, men tyvärr finns den där smärta vältränande pendanten någonstans för att vara undantaget som bekräftar regeln.

    SvaraRadera