söndag 28 mars 2010

Städat!

Så, nu är det gjort! Idag har jag millimeterskurat hela badrummet. Badrummet som inte är något badrum eftersom det inte har något badkar utan faktiskt är toalett med dusch. tyvärr gjorde min städning att jag hittade två fel med våtutrymmet. Det ena var ett sk. dolt fel, och det andra var ren dumhet som jag och min sambo inte såg i glädjeyran av vårt nyköpta hus.

Vi börjar med det synliga felet: Paret som bodde i huset innan oss lät renovera hela våtutrymmet och satte in golv-värme, klinkergolv och helkaklat duschutrymme. Duschen är jättefin och fräsch tills den dagen det börjar se lite gulaktigt ut i skarvarna och det är dags att storskrubba alla skarvar och inte bara torka av med någon rengörings spray.

Det är nu felet blir uppenbart. De har valt någon form av mini-kakel. Det i sin tur leder till att det är 3ggr mer skarv att skrubba än om de hade hållt sig till vanligt kakel (jupp, jag var och mätte och räknade). Man får skrubba i evigheter! Och när man väl skrubbat i en evighet och det är dags att skölja av allt med duschen, då har den stora skrubbade ytan plötsligt krymt till någon halv kvadratmeter, för det är massor kvar att skrubba, hela tiden!

Det var efter att ha sköljt av kaklet en första gång jag upptäckte fel nummer två (det dolda). Jag hängde tillbaka duschen i sin hållare och fortsatte skrubba. Efter ca fem minuter hörs ett sugande f-f-f-f-ljud, följt av ett gluuurrrg från duschen, och den tömmer kvarvarande deciliter i duschhandtaget rätt ned på den som står inunder och städar.

Första gången är jag på rätt gott humör, så det räcker med ett litet lätt "fan"! Andra gången det sker blir det två svordomar och ett könsord. Tredje gången ids jag inte säga något utan sätter pannan mot kaklet tänker på Darwin och hans evolutionsteori. Det är nog tur att jag inte har barn.

Skinande rent!

Efter två och en halv timmes skrubbande och skurande är jag färdigt och allt skiner med mer glans än vad barn har i ögonen när de ser julklappar på julafton. då dyker min sambo upp som håller på och gör rent torktumlaren på nedervåningen.
"Är du färdig? Jag behöver skölja ur kondensorn"
Så var det med den glansen.

2 kommentarer:

  1. Näää - fy va taskigt!
    Så gör man bara inte mot en skinande ren dusch!

    SvaraRadera
  2. Kass planering helt enkelt. Men deppa inte ihop för det. Av misstagen lär man sig. Nästa gång är det hon som får städa duschen efter att hon sköljt kondensorn.

    SvaraRadera