torsdag 11 mars 2010

Män och kläder

Idag har jag gått och tänkte lite på män, kläder och Dressman och varför det så lätt hackas på Dressmans kläder. Min teori är följande:

Rent generellt vet alla att svenska män inte kan klä sig, utan det är frun som får göra en hjälpinsats för att grannarna inte ska tro att man inte har stamkort på myrorna och UFF.

Varför är det då så? Jo, förmodligen för att de flesta karlar ser på kläder på samma sätt som många kvinnor ser på bilar. Det ska bara funka. Och helst ska de vara billiga också. Och inte behöva massa extravård.

Men dagen kommer då de sköna mjukisbrallorna, inköpta på ICA Maxi tillsammans med 5-pack "herrtrosor" och 8-pack vita tubsockor inte duger längre. "Du kan väl försöka se lite vårdad ut, folk kan ju nästan ta dig för en uteliggare".

Det är då den svenska mannen går till Dressman, för där finns det herrkläder, bara herrkläder och inget annat än herrkläder, till hyfsade priser. Där slipper han schampon, parfymer, skrälig dunka-dunka i högtalarna á la H&M, barnvagsfamiljer som springer runt i cirklar eller riskerar att frun hittar något dyrt och onödigt eller att han av misstag plockar på sig något från damavdelningen in i provhytten. Dressman har helt enkelt knäckt koden, bara herrkläder.

Mannen inhandlar på hustruns inrådan en skorta, byxor, strumpor och ett skärp. Hittills är allt frid och fröjd. Men, det är när den svenske mannen börjar bära sina kläder som Dressman får dåligt rykte.

En man med vinröd skjorta slarvigt nedstucken i ett par grå byxor på halv stång och midjan uppdragen en decimeter över naveln, gula strumpor och gympadojjor är ingen vacker syn. Det spelar ingen roll om det står HUGO BOSS på skjortan och DG på byxorna. Det ser förjävligt ut i alla fall. Det är inte vad som bärs utan sättet det bärs på.

Och här fungerar vi nog alla lite lika. Varför betala mer för något vi kan få billigare när vi själva absolut inte förstår skillnaden. Det är därför ingen ser svenska män gå illa klädda in DG när det finns Dressman. Det är egentligen inget fel på Dressman, det är deras kunder med oförmåga att bära vad de köpt.

Så i det här fallet är det inte kläderna som gör mannen, det är mannen som gör kläderna.

9 kommentarer:

  1. Om du jämför en Hugo Boss kavaj med en Dressman så förstår du skillnaden. Jag lovar.

    SvaraRadera
  2. Ja, synar man dem i sömmarna så visst, ja håller med dig, det är skillnad. Men det är också upp till användaren att bära plagget så att det inte ser för illa ut. Och då spelar det ingen roll vad märket är.
    Jag har umgåtts en hel del med äldre svenska ingenjörer. I regel har de rätt god ekonomi och köper därför kostym efter den plånboken.

    Däremot noll koll på passande skjorta, illa knuten slips i "fel" storlek och mönster, och strumpor, ljusblå går väl bra till kostym?

    "Fattiga" studenter på samma tillställning med lite mer sinne för stil, bär sina Dressman kostymer betydligt bättre och ger på det hela taget ett mer propert utseende.

    Men visst, det är med kläder som med vin. Det går inte att lura en kännare. Fast som jag skrev förut, generellt är män inte kännare (särskilt inte äldre ingenjörer, jag lovar dig). :o)

    SvaraRadera
  3. Haha, det var väl inte pga av min kommentar i strumpinlägget?? I sådana fall vill jag till mitt försvar säga, att skjortorna verkligen var fula, och det råkade vara så att de var från Dressman. Det här var ju några år sedan, och jag tycker nu att de har fått lite snyggare kläder. Faktiskt.

    Men du har rätt, det är mannen som gör kläderna. Jag kan bli lite nykär i min sambo ibland när jag ser honom i sina arbetskläder t.ex, lite rufsig i håret o skitig.

    Ha en trevlig helg med sambon, o hoppas på mycket vårsol!!!

    SvaraRadera
  4. Haha, vad kan man säga Tina, många bäckar små, du är inte den ende som fällt liknande kommentarer :)

    SvaraRadera
  5. Jag ler lite här hos mig, för visst är det så att karlar inte ser någon skillnad.
    Det kan också ha sin charm. Här hände det sig en gång att maken frågade om om jag inför en resa hade packat ned den fina bikinin jag hade haft på den tiden vi först träffades - jag rodnade lite och mumlade generat att "lilla gubben, det var ju faktiskt 25 år sedan".
    Att det sedan är några kilon till är jag ju själv medveten om, men nog får maken en eloge av mig att fortfarande ser mig med samma ögon.

    Jag håller på dig Gustav!

    Ia

    SvaraRadera
  6. Tack Ia. Mysig make du verkar ha.

    SvaraRadera
  7. Avskyr att Brothers tagit in tantkläder (sk sisters), det ska vara en affär för herrar!

    SvaraRadera
  8. Uttrycket en man klär i allt säger mycket. Köpte riktigt snygga jeans till min son, tror det var runt 1700kr för ett par, men de var riktigt stiliga och moderna så jag var så stolt över att han blivit medveten om klädseln. Det tog bara några timmar så hade han klippt hål på knäna och skrapat upp tyget på låren. Nu ser han ut som en kille vars far inte har råd att köpa kläder.

    SvaraRadera
  9. Kläder för män är mindre val av, tjejer har mycket mer att välja av önskar att man var tjej i bland.
    http://www.damkläder.co.cc/

    SvaraRadera