fredag 5 mars 2010

Mac vs PC enl. Gustav (långt inlägg)

Mitt förra inlägg handlade ju om felmeddelanden och Maria, var ju snabb med att påpeka att det mest är ett PC-problem. Därför tänkte jag dra Mac vs PC innan det blir någon ev. pajkastning mellan de båda systemen. Vi börjar med lite historia.

I början på 70-talet fanns det ett stort datorföretag vid namn IBM. Det hade bestämt sig för att stordatorer var framtidens melodi. Stora beräkningsapparater belägna hos stora företag och myndigheter för att gör stora beräkningar, som satellitbanor kring månen etc.

Mitten på 70-talet lödde studenten Steve Wozniak ihop en egen dator, mest för skoj skull och för att imponera på sina kompisar. Denna dator fick Steve Jobs syn på och övertalade Wozniak att de skulle starta datorföretaget Apple.

Apples små datorer blev väldigt populära och IBM insåg att de inte fick gå miste om en sån stor marknad som faktiskt kunde konkurrera med dem i framtiden. Därför tog man jättesnabbt fram en alldeles egen liten dator. Eftersom det skulle gå fort köptes alla komponenter in från den öppna elektronikmarknaden, allt utom ett litet styrchips som skötte den elektroniska kommunikationen med alla delar. Det tog IBM fram själva och tog patent på.

Två avhoppade ingenjörer från texas Instrument insåg att de skulle kunna kopiera IBM:s dator (eftersom den var byggd av lösa delar) om de bara kom över styrchipset. Via det juridiska kryphålet "baklängesuppfinning" lyckades de kopiera chipset och dagens första IBM-kompatibla dator såg världens ljus. Detta var runt 1982. IBM-kompatiblerna bytte så småningom namn till PC (personal computer).

Elektroniken gick snabbt framåt och snart kunde man sätta ihop sin alldeles egna dator med lösa delar köpta från världens alla hörn. Mycket enkelt kunde du bygga eller beställa en dator byggd efter dina högst personliga behov.

På denna fria PC marknad kom det naturligtvis ut flera program och operativsystem. DOS var väl vanligast, andra var OS2 och linux. Det var bara att välja. Dock valde de flesta med automatik DOS med Windows. Eftersom Bill Gates, Windows skapare, (via lite fulvägar) lyckats skapa det mest användarvänliga operativsystemet till just PC.

Mac då? Mac var aldirg med i det öppna racet. Mac var alltid mac. Mac utvecklade både sina datorer och programvara själva. Visst köpte de in elektronik utifrån men de "macifierade" alltid allting för att passa just mac. Med en och samma skapare bakom all hårdvara och programvara blev datorerna driftsäkrare och tillbehör, som skrivare, kom också från Mac och fungerade oftast på en gång.

Loppet var länge jämt men i mitten på 90-talet börjar PC få ett övertag. Precis då, 96 för att vara mer exakt, börjar jag studera på högskolan. För att blivande köpstarka förmodade kunder tidigt ska lära sig att använda "rätt" datormärke hade mac mer eller mindre skänkt datorerna till vår datorsal. Jag minns inte vad de hette men jag minns följande:

Mac var INTE driftsäkra. Vid minsta överbelastning hängde de sig. Detta yttrade sig med att datorn gav ifrån sig ljudet "KOACK" (precis som en anka), så fort man tryckte på någon tankgent. "koack, koack, koack, koack, koack, koack, koack, koack, koack, koack, " Lät det när man försökte trycka sig ur en datorlåsning. otroligt irriterande ljud.

Till sist tröttnade man och tänkte: "Jag tar min diskett och går till en annan dator". Men det gick inte. För mac har ingen "disketutspottarknapp" som PC har. Det är tänkt att man ska dra diskett-ikonen på skrivbordet till papperskorgen. Disketten formateras då inte utan spottas ut av datorn. Men hur gör man då med en dator som låst sig?

Svar: Man blir förbannad och rycker ur sladden! När kontakten sedan trycks in och maskinen startar igen, svarar datorn med att: "Du stängde inte av på ett korrekt sätt sist, stäng av på rätt sätt nästa gång".

På grund av detta hade några vänliga själar skapat en stor Mac i skumgummi, även kallad "Smacka-mac" din man kunde gå och avreagera sig. Därför byttes alla macar ut så fort pengar till PC-datorer kom in. Så bra ryckte fick mac efter den datorsals-sponsringen.

Tiden går och Mac förlorar mer och mer av marknaden. Dock har de en trogen kundkrets, förlagsbranchen. Tidningar, fotografer och tryckerier, alla använder Mac. Helt enkelt för att Mac är överlägset bäst på bildbehandling.

Men en dag kommer en vändning, introduktionen av iMac. En allt-i-ett dator avsedd för alla (inte bara den manliga datornörden) att använda för det växande internet. (Dock fanns det en liten miss. De första internet-Macarna hade inte snabel-a (@) utsatt på tangentbordet. Och på den tiden satt inte @ på AltGr+2 utan på "äpple-knappen" och : eller vad nu knapp-kombinationen var?)

Idag är inte Mac ikapp PC marknadsmässigt, men förbi prestandamässigt. Mac-datorer är otroligt fina. Jag träffade en kille på jobbet som var Mac och PC- konsult. Fast han konsultade nästan uteslutande mot PC-världen, Mac krånglade så sällan.

Men skam vore väl annars. Om samma företag ligger bakom både kretsar och program borde man nästan kunna kräva att det inte ska strula lika ofta som en dator som är uppbyggd av slumpvis valda delar från världens alla hörn, med ett operativsystem som är skrivet att passa alla kombinationer av dessa slumpvisa delar.

Dessutom tar de bra betalt. Vill jag ha en enkel bärbar dator i hemmet för att kunna surfa i vardagsrummet, kolla DVD i sängen och titta på recept i köket kan jag få en Laptop för 4000kr. Billigaste bärbara Macen kostar 10000kr. Visst, Macen har högre prestanda, men den behöver jag inte för att kolla recept. Köper jag Laptopen har får jag pengar över att åka en sväng till Mallis.

Sen är det klart en vanesak vad man är van och inställning till förändring. Men med tanke på hur utvecklingen går ska det väl snart inte vara svårare än att köra en annan bil än den man är van vid.

Vi har också det här med virus. När jag var student fanns det ca 40 virus till mac och 47 000, med en ökning på ett par hundra i månaden, till PC. Förmodligen för att ett PC-virus spred sig snabbare eftersom det fanns fler PC-datorer, samt att många hatade Bill-Gates och hans windows. Av någon anledning har virus-skaparna inte tyckt att det varit mödan värt att göra mac-virus. (Kanske för att de själva kör mac???)

Det sista jag tänkte ta upp är att mac-folk tycker att Mac är bekvämt för "den ordnar allt själv". Den sparar bilderna i ordning i bild-biblioteket, ordnar upp musiken, håller ordning på dokumenten mm.

Windows7 har ärvt lite av detta och jag håller på att bli vansinnig!!! i 14år har jag själv bestämt vilken fil jag lagrar var på datorn och det är fan så jobbigt när datorn inte frågar utan ordnar allt själv och lägger filerna där den själv tycker att de hör hemma. Inte för att jag någonsin haft någon bra ordning på mina filer men som det är nu ökar röran i kvadrat med varje fil jag sparar.

Jag antar att datorval nästan kan ses lite som ett bilval. Vill du köra billigt och växla själv, och själv välja dina tillval, köp en skoda eller en ford. Vill du har en bil som alltid funkar, går bra och bekvämt, och tar dig från A till B, köp en automatväxlad Mercedes.

5 kommentarer:

  1. hmmm..var det som så att du satt alldeles ensam själv igår kväll och kände att du hade lite tid över?.. :)

    SvaraRadera
  2. ha ha! Nejdå, jag hann med fredagsmys med tortillas och Engelsk deckare tillsammans med min sambo också.

    SvaraRadera
  3. Haha! Klart man väljer det dyra bekväma alternativet. Mycket bra jämförelse måste jag säga, håller helt med.

    SvaraRadera
  4. Tack gode gud för Mac, säger jag som har jobbat med båda systemen.
    Och du, man kan faktiskt bestämma själv var filerna ska hamna, även på en Mac;-)

    SvaraRadera
  5. Maria: När jag slavade som telefonförsäljare för tele2 (vad gör man inte för att få ihop till hyran)fick killen bredvid mig en snygg avspisning: Jag ringer med Telia, tankar på Statoil och har Heinz ketchup på pastan ok! Han kan även lägga till, "Använder Mac"
    Leena: jo.. vem vet.. en dag är jag säkert också mac-frälst. Det är nog bara en fråga om tid. Men tills dess är jag snål och kör windows.

    SvaraRadera