måndag 22 mars 2010

Vårtecken

Nu när snön smälter och dagarna blir längre är det många som tittar efter vårtecken som kommer fram när snön smält. Ett av dessa vårtecken ser jag varje dag när jag går till jobbet. Det är alla hundbajskorvar som legat infrysta i snövallarna och nu hux-flux tinar fram samtidigt. Jag passerade idag tolv bajshögar på väg till jobbet.

Egentligen borde man ju bli sur, med tanke på att vi faktiskt har en bajsskyffellag när det gäller våra fyrbenta vänner och det märks ju tydligt att stans hussar och mattar slarvar duktigt med de små svarta påsarna, eller?

Låt oss räkna på det. När jag går till och från jobbet brukar jag se ungefär en till två hundar. Eftersom min promenad bara tar en kvart (jag passerar alltså en bajshög per minut nästan) borde det betyda att det på den vägen går mellan fyra till åtta hundar per timme. Vi tar ett medeltal och avrundar det till sex hundar per timme som går ungefär där jag går.

Hundar kan rastas alla tider på dygnet, men låt oss säga att de bara rastas från06:00 på morgonen till 0:00 på kvällen, det blir arton timmar. Sex hundar arton gånger per timme det blir 108 hundar på ett dygn. Alla hundar ska rastas minst två ggr om dagen vilket ger 216 rastningar, men de får bara bajsa en gång om dagen i det här räkneexemplet så vi stannar kvar på siffran 108.

Vi har haft frysgrader och snö i minst två och en halv månad, dvs 2,5x30dagar=75dagar. 75dagar gånger 108bajsningar=>8100hundbajshögar. Av dessa har hundägarna på två och en halv månad, av olika anledningar, missat tolv stycken. Dvs hundägarna har plockat upp 8088st bajshögar. Matematiskt betyder det att stadens hundägare kommit ihåg att plocka upp 99,85% av alla högar.

Jag vet inte hur det är med er men jag har inte samma procentsats när det gäller att komma ihåg födelsedagar.

11 kommentarer:

  1. Jag har mindre än fem minuters promenad till dagis enkel väg. Jag går tur och retur 4 gånger om dagen. Möjligtvis ser jag en hund en gång om dagen. Det blir isf en hund på 20 minuter, dvs 3 per timme. Arton timmar, tre hundar per timme equals 54 hundar per dygn. Då vi bor i skåne räknar jag med att vi haft snö absolut max 2 månader, alltså 60 dagar. 3240 bajsningar under den tiden, dock något missvisande då snön töar väldigt snabbt här nere, och bajset kommit fram i omgångar, dvs det jag ser nu är långtifrån alla hundbajsar som "glömts".

    I dags dato är 37 hundbajsar synliga på min fem minuters promenad. Förvisso innebär det att många bajslorkar är upplockade, men det innebär också 37 jädra basjkorvar som mina barn potentiellt gör till lerkaka i sandformarna...


    ;-)

    SvaraRadera
  2. Monstermamman: Tack så mycket :)
    ***********
    Sara: Var det därför mamma sa att man aldrig fick äta sandkakor???

    SvaraRadera
  3. Från och med nu kommer jag att spricka upp i ett stort leende varje gång jag ser en bajskorv. Tack! :)

    SvaraRadera
  4. Jag kan erkänna att jag blev rätt sur när tövädret bjöd hundbajskorv inne på garageinfarten vid bildörren härom dagen i töslasket....det blev mycket roligare i det här perspektivet.

    Kan tyvärr inte skylla på egen hund just nu och katten är för väluppfostrad, går på egen låda.

    Gissar att tussilagon kommer att växa hejdlöst i hundpromenadsstråken denna vår!

    Ia

    SvaraRadera
  5. Amen ibland orkar man inte plocka upp,ta av sig vanten i -20,ibland är det väldigt löst också;) ni kanske förstår,men för det mesta gör jag det.Men jag fick 20 000kr i restskatt i år,så jag har hämnats tillbaka genom att inte alltid plocka upp...skönt att ge igen:)

    SvaraRadera
  6. Hi hi... detta är ett roligt inlägg.

    Vi har katter som gjort sina bestyr i vår trädgård. Då jag ser det som extra gödsel till gräsmattan så lider jag inte nämnvärt av det. De små pluttarna är ju just nu väldigt uppluckrade av vätan och kommer snabbt försvinna.

    Visst jag tycker inte om djurspillning på trottoarer och allmänna platser och där lägger katterna sällan sina små korvar. Det gör hundar, och faktiskt, människor.
    För att inte tala om hur mycket kiss och bajs som vi människor släpper ifrån oss i badsjöarna - därav mammors uppmaning att inte dricka sjövatten. Eller bassängvatten heller för den delen. Har inte för hög tro på klor...

    Hur som helst är det väl så att skit lägger vi alla...på ett eller annat sätt. :)

    Sen ska vi inte tala om krossat glas... och där kan vi nog inte lägga skulden på våra kära små djur. Kanske den största boven ändå är den som går på två ben. Eller??

    Hur som helst, jag gillar din blogg då du skriver mycket underhållande. :)

    Ha en bra dag!
    /Willewira

    SvaraRadera
  7. Ewa:Le inte för stort på officiella platser bara. Folk kan börja titta snett på en när man börjar le åt avföring.
    ******
    Ia:Glöm inte bort att katter är ögontjänare. Fast det är klart, de är väldigt bekväma också. Låda är ju klart varmare att göra ifrån sig i än kall snödriva.
    *********
    Anonym: Ursäkta en som inte är så snabbtänkt alla gånger, men om staten kommer på att de vill ha 20000kr mer av dig. Hur ger du då igen genom att låta oss andra gå slalom på gatan? För staten lär ju inte plocka upp. Reinfeldt kommer att vänta på regn. Känns lite som att elda upp grannens brevlåda när bilen inte gick igenom besiktningen.
    **********
    Willewira: Har du tänkt på hur mycket fiskar och änder som också bajsar i vattnet? Fast lite lort rensar magen... mycket lort mättar. Jag tror inte man ska vara allt för rädd för baciller, utan se nyttan av att ha en stadig bakterieflora i sin tarm. Men jag lever inte som jag lär.. jag badar i badkar och tvättar envist allting när det gäller matlagning, det enda som klarar sig undan är köttfärsen. Men den skule nog också sköljas om det bara gick.
    Kul att gillar bloggen. Jag tackar och bockar :)

    SvaraRadera
  8. Måste förresten tillägga. Igår när jag var på väg tillbaka till jobbet efter lunch, blev jag upplockad av en äldre kollega som körde bil och han vet definitivt inte att jag bloggar. Han sa: Det är skönt med våren, synd på all hundbajs på gatan bara. viss är de slarviga hundägarna.
    Ni skulle sett hans min då jag lite lugnt svarade:
    Jag satt faktiskt och räknade på det häromdagen och kom fram till att hundägarna bara missar 0.15% av allt hundbajs. Och det är såpass lite att jag inte anser det värt att lägga ned den energin det tar att bli irriterad.
    Jag tror att han tycker jag är lite.... excentrisk.

    SvaraRadera
  9. Helt underbart räkneexempel!

    SvaraRadera
  10. LillaGrå: Tack! om jag någon gång skriver en mattebok ska jag ta med det under kapitlet "samhälls-realitet"

    SvaraRadera