onsdag 21 april 2010

Ska det här vara demokrati?

Nu blir jag upprörd! Har ni läst det här?! De rödgröna tycker att Stockholmarna ska få rösta om nya "förbifart stockholm". Jag då? Jag är också skattebetalare. Och jag är av den åsikten att motorväg ska vara ett snabbt och smidigt sätt att förflytta sig med bil.

Det kan man göra i hela Sverige idag utom de fall färden råkar gå genom vår huvudstad. Särskilt om man råkar vara i höjd med huvudstaden vid 17-tiden. Då åker man inte på motorvägen längre. Då står man still på motorvägen. Ironiskt namn "rusningstrafik".

Jag tror det är vi och Albanien som inte har ringled runt huvudstaden idag. Och jag irriteras varje gång jag är tvungen att ta mig genom stockholm, för att ta mig norr eller söder ut. Stockholm är ingen huvudstad, det är en vägpropp.

Kritikerna säger att en ringled inte skulle lösa några problem utan på sikt fortfarande ge stockholmarna trängsel.
Det skiter väl jag i. En riktig förbifart går såpass långt runt stockholm att stockholmarna aldrig kommer använda den. Den är till för oss övriga som bara är på vägg upp eller ned genom Sverige.

Men visst borde lokalbefolkningen i stockholm få lite att säga till om. Det lär ju ta lite pengar ur deras kommunkassa, samt att de är de som får avstå med mark till en ny ringled. Sedan kan det ju bli så att andra vägprojekt i staden blir lidande till förmån för en ringled de inte kommer nyttja.

Men sånt är livet, hååårt! Får norrlänningar stå ut med att staten lägger hus, byar och unik natur under vatten med kraftvattendammar för att de stora städerna söder över vill bygga ut antalet gatlyktor, får storstaden punga ut med några kilometer väg för bättre fart genom Sverige. Man får titta till den svenska helheten!

Därför säger jag "Mera förbifart och rösträtt åt alla!"

(Det är väldigt lätt att ha åsikter när man är partisk och inte hårt drabbad. Därför tänker jag i framtiden även ta upp, barnuppfostran, olydiga hundar, husvagnar i trafiken samt vad som är god smak och inte).

14 kommentarer:

  1. Jag älskar dig, har jag sagt det? :)

    SvaraRadera
  2. Jag måste faktiskt hålla med Mort, det här var ett koncist och effektivt slag mot rädslan hos Stockholmarna att någonsin behöva betala för någon annan, eller ens för sig själva.

    Ska jag tillägga att jag är stockholmare? Varje morgon tittar jag ut över trafiken som stockar igen fullständigt mellan 7 och 8:30. Likadant är det - som du nämner - mellan 15:00 och 17:30 (eller 18:00).

    Jag förstår inte hur folk (inkluderat kommunledning etc) kan godta att det varje dag står näst intill still på E4:an i 2,5 till 3 timmar.

    Ett sätt att råda bot på det är att få bort den tunga trafiken genom Stockholm, med speciell fokus på lastbilar som ska ta sig från till exempel Umeå till Norrköping (även om man kan tycka att godståg borde användas). Hur i helvete tänkte man när man tyckte det var ok att de ska åka igenom centrala huvudstaden?

    SvaraRadera
  3. Om argumentationen för förbifarten helt gick ut på att "den är inte till för er stockholmare, den är till för oss i resten av landet" så hade jag varit nöjd. Så ser det inte riktigt ut. Förbifarten presenteras som en lösning på Stockholms trängselproblem.

    Nu bor det ca 2 miljoner i Stockholmsregionen. Om 28 miljarder i investeringskostnad ska hämtas in på tidsbesparingar som görs av människor som inte bor i regionen, utan bara passerar, så ser nog ekvationen lite annorlunda ut.

    Frågan är också varför Förbifarten ska byggas för Stockholmarnas pengar om den inte kommer dem till del (förslaget borgarna lagt är att bara 5 miljarder kommer ur statskassan, resten finansieras med trängselskatter).

    SvaraRadera
  4. Peter: Den absoluta majoriteten av de där lastbilarna ska förse mataffärer etc i Stockholm med varor. Trängseln beror helt enkelt framför allt på Stockholmarna själva.

    Ett annat sätt att minska trängseln är att göra kollektivtrafiken till ett realistiskt alternativ för de som står still på motorvägen.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker nog förresten även att man borde förlägga den södra påfarten (avfarten?) längre söderut. Kungens kurva är ju troligtvis inom några (läs 10-20) år en relativt central "stadsdel" i och med stadens expansion. Några mil längre sydväst känns tryggare, kanske halvvägs till Södertälje, eller till och med så pass långt bort.

    SvaraRadera
  6. Mort: Tack!
    ******
    Peter: Jag håller med dig när det gäller påfarterna. Söder om Södertälje tycker jag är lagom. :)
    **********
    Martin: Här tycker jag att vi skyller på stockhoms stads stadsplanerare. Hade de bara från början låtit motorvägen vara en genomfart och inte en del av stadstrafiknätet hade aldrig situationen uppstått. Vaknar man sent kostar det.

    SvaraRadera
  7. Tack Mort för länkningen hit på FB! Jag håller helt med Helle. Om det nu ska bekostas med trängselskatten så har vi ju där haft samma problematik med omröstning. Stockholmarna fick rösta om något som drabbade alla skattebetalare som fick stå för kalaset och besökare av Stockholm får pynta pengar.

    SvaraRadera
  8. Jag tycker vägtullar är ett bra alternativ (precis som i resten av Europa). Det är klart att de som använder vägen ska betala för den.
    Önskar dock att det fanns smidigare sätt än i dagsläget, de administrativa kostnaderna måste vara gigantiska!

    @Martin: Jag tycker absolut att kollektivtrafiken bör byggas ut och göras bättre, bilism är av ondo tycker jag. Men det betyder inte att man bör ha Sveriges mest trafikerade väg rakt genom huvudstaden. Fler människor måste börja pendla via kollektivtrafik och det måste göras enklare och snabbare.
    Jag blir mörkrädd när jag står vid sidan av E4:an och väntar på bussen och ser att 19 av 20 bilar (grov uppskattning) har 1 förare och inga passagerare! Tänk om alla i alla fall åkte 2 och 2, det skulle magiskt halvera trafiken genom Stockholm. Bilägare är lata och bör straffas med piska.

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. hm..vilken respons!..bara manliga kommentarer(om inte Mort är en female)..Hm, undrar varför? ;)
    jag ser fram emot när du suger tag i framtidsämnena och vilken respons DE ger..hehe

    SvaraRadera
  11. Det är klurigt när ingen vill betala men alla vill åka. Någon som vet vem som betalade för förbifart Uppsala som blev klar för något år sedan? Helt underbar tidsbesparare.
    *********
    Tjillevipp morsan: Jadu, jag håller med, har inte kvinnor några åsikter om detta ämnet?
    (Mort är en "male", en såndär med snopp)

    SvaraRadera
  12. Har du sett min snopp eller?! Det kanske du har iofs.

    SvaraRadera
  13. Nej, det har jag nog inte när jag tänker efter, men med utgångspunkt från hur du uttrycker dig verkar du ju faktiskt ha en.

    SvaraRadera