onsdag 12 oktober 2011

Arbetsbyxor

Som husägare händer det lite nu och då att jag ikläder mig oömma kläder och leker hemmafixare av någorlunda Matin Timell-mått. Men till skillnad från Mr Timell har jag inga direkta proffskläder. Min stil är lite mer som en Portugisisk byggarbetare, dvs avlagda jeans och trasig t-shirt.

Det dunkar alldeles utmärkt, skruven dras i ändå och ingen gnäller över färgfläckar på byxorna. Enda gången är de tillfälle man ska hantverka lite och det även kräver viss vighet. Då är jeans inte alltid det optimala valet. Särskilt inte då snickar-jeans brukar vara några gamla avlagda (trånga?) saker.

Därför har min sambo sagt åt mig vid flertalet tillfällen att jag ska skaffa mig ett par "riktiga" arbetsbyxor. Men det har liksom inte blivit av.

Igår var jag ute hos N&N och hjälpte till med deras husrenovering. (därav utebliven bloggning igår, blev trött). Jag hjälpte till och med isolering på lite högre höjd, och det blev en del klättra. Och just när jag höll på att klättra och tänja mina privata gränser för vighet i jeans, insåg jag att ett par "riktiga arbetsbyxor" nog inte skulle vara så tokigt i alla fall.

Så idag efter jobbet for jag och införskaffade mig ett par äkta Fristads byxor för 645kr. Med dessa på benen satte jag mig i bilen för att idag igen åka ut till N&N och inviga den. Takarbete eller väggpanel stod på "att göra" listan. En lagom utmaning för mina nya byxor.

Men det blir aldrig som man tänkt sig. De låg lite efter i tidsschemat för dagen. Så det kunde inte bli något tak, eller någon panel. Däremot kunde jag ställa mig och diska, för det var det ingen som hunnit med. Och när jag ändå stod i köket kunde jag ju laga middag också.

Så nu vet jag. Mina nya arbetsbyxor fungerar kanon i köket. Undrar hur de fungerar att bygga i?

3 kommentarer:

  1. Haha! Jobb som jobb liksom. ;D

    SvaraRadera
  2. Hahahaha.Underbart. Det finns mer av den sortens jobb här. Här finns även jobben "bära ner en jäkla massa skräp till bilen för att köras till tippen" kombinerat med det spännande jobbet "att på något sätt ta sig in i ett igenkorkat föråd och hitta alla de sakerna som ska till tippen utan att starta en lavin".Intresserad? Annars får jag själv klättra som en bergsget på alla lådor och hoppas på att jag inte trillar ner bakom någon av dom och försvinner i ett halvår.

    SvaraRadera
  3. Gafflan: Ja, det var väl ungefär så som jag såg det också.
    ******
    Malin J: Förråd är farliga!

    SvaraRadera