måndag 17 oktober 2011

VHS

Svärföräldrarna har varit här i helgen. Egentligen heter det väl inte svärföräldrar om man inte är gifta, men efter tio års samboliv känns det lite som det kvittar. Det är kul när de är här. Det är roligt att se sin sambo bli irriterad på någon annan för en gång skull.

Jag och svärfar kommer väldigt bra överens. Det är nog för att vi tycker om öl båda två. Vi brukar alltid göra något praktiskt, och sen dricker vi öl. Den här gången satte vi in en ny dörr till källaren. Den gamla "originaldörren" var bara byggd av några brädor och enkelt regel-lås.

Men eftersom vi planerar att flytta ned tvättstugan till källaren vill vi ha en riktig dörr med riktigt lås. Så att tvätten håller sig varm och inte blir stulen. Så jag och svärfar satte i lördags in den nya dörren. Eter det grillade vi och drack öl.

Men jag gillar min svärmor också. Men hon har en hobby jag inte förstår. Hon ska spela in allt på VHS, (fortfarande). Hon spelar in typ alla Stargate Atlantis-avsnitt och så sitter hon hemma med sin andra VHS-video och för över dem till ett och samma band. Men DVD-box från cdon, tänker ni då. Jo, hon har såna också. Men hon vill göra egna boxar i alla fall.

Men hon har varit lite frustrerad när hon kommit och hälsat på de två senaste gångerna. Vi har en VHS-video ståendes i tv-möbeln. Men den är inte inkopplad. Det har den inte varit på över ett år. Vi har den kvar mest för att det är så jobbigt att röja undan dess kablar ur kabelhärvan bakom tv:n. Sen kan det ju hända en vacker dag att man faktiskt vill se på någon gammal VHS-kassett man har.

Till det här besöket "hotade" svärmor med att ta med en egen VHS. Då erbjöd jag mig att koppla in vår befintliga VHS till tv:n i köket. Då skulle hon få en helt egen tv och satellitbox att spela in från.

Men svärmor tog inte med sig en VHS-video. Hon tog med sig två. Det fick jag reda på klockan 22 på kvällen. 22:40 berättar hon att det ska spelas in klockan 23. Jag och svärfar började med starkölen klockan 17:30. 21:15 kom den första groggen.

Så där stod jag i köket, lagom fnissilurig och skulle koppla ihop någon annans VHS-apparat med befintlig tv-utrustning och förhoppningsvis få någon bild ur det hela. Annars skulle svärmors CSI-box inte bli komplett. Men friskt vågat hälften vunnet. Så himla många scart in- och utgångar fanns det inte. Det var bara att trycka in kablarna lite på måfå och tadaaaaa, varde bild och ljud.

Hur inspelningen blev vet jag inte. Det vet jag nästa gång. Lyckades det inte lär hon dyker upp med sin egen Boxer digital box också nästa gång. För bandas, det SKA det.

3 kommentarer:

  1. Stor tack för en helt fantastisk blogg. Ger många skratt =)
    //Lina

    SvaraRadera
  2. Varför inte bara köpa dvdboxen och föra över på vhs (för det går väl, på nåt sätt?)istället för att hålla på att spela in?

    SvaraRadera
  3. Lina: Tack ;) den värmen behövde jag idag.
    *******
    Helena: För att det är spela in som är grejjen. Jaga programmen i tv-tablån, spela in, kopiera över till samlingsbandet och samtidigt redigera bort all reklam. Alla fyller vi vår fritid med något.

    SvaraRadera