torsdag 13 oktober 2011

Vem lever farligast?

Vi håller just nu på att röja i källaren. Tanken är att det inom ett år ska kunna bli en tvättstuga där. Just nu har vi ingen tvättstuga. Vi har mer eller mindre bara en "tvättmöjlighet" med två maskiner ståendes på varandra inskjutna inunder trappen på husets minsta toalett.

Men i källare (och i övriga huset men oftast lite mer i källaren) kan det finnas radon. Därför har jag idag beställt mätdosor för radon. Jag har även passat på att nyttja nätet och läsa på lite om radon.

Radonmätning ska göras på hösten/vintern, annars gills inte resultatet. Radon är en ädelgas som väldigt lätt faller sönder i sk radondöttrar. Det är radondöttrarna som är farliga och kan ge lungcancer. Radonet mäts i Bq/m3 (Becquerel per kubikmeter). Gränsvärdet i Sverige är 200Bq/m3.

Så om jag nu skulle råka ha 600Bq/m3 i min källare skulle ingen vilja vara där. Alla skulle vara rädda för den där läskiga Becquerellen. Jag skulle få tvätta helt själv och förmodligen hålla andan medan jag sorterar tvätt. Värdet på huset skulle minska vid försäljning om det kom fram att vi har 600Bq/m3 i källaren men inte ännu försökt göra något åt det, som att tex bygga bort det med ventilation.

Men så hittade jag den HÄR pdf:en om lungcancer och radon. Och vilka är det som också burkar få lungcancer? Jo, rökare. Och precis som att panodil kan tas i kombination med andra smärtstillande läkemedel för att förbättra effekten, så fungera tydligen radon likadant för rökare och lungcancer. Och det är nu det börjar bli lite "roligt" eller vad man nu ska säga. Se bilden nedan:


De flesta skulle tycka det vore obehagligt att vistas i en källare om de visste radonhalten låg på 600Bq/m3 när gränsvärdet är 200Bq/m3. Dvs få trippel dos av tillåtet maxvärde. De skulle riktigt känna hur sköldkörteln svullnar och lungcancern kommer krypande.

Men oavsett om jag har 600Bq/m3 eller 700Bq/m3, har en rökare som inte vistas i ett radonhus 10ggr större risk att drabbas av lungcancer. Kliver samma rökare in i ett hus som ligger på gränsvärdet 200Bq/m3 är risken 12ggr större. Och står han bredvid mig i 600Bq/m3 har han 20ggr större risk att få cancer än jag.


Ändå tycker många att det mer självklart att bygga bort radonet i källaren för en kostnad av 40 000kr än att sluta röka. Men jag bryr mig inte så mycket om vad andra tycker. Jag vet bara att jag inte röker. Och det känns ju nästan som att det där med att bygga bort radon är något man mest gör för sina rökande vänner.

4 kommentarer:

  1. Jadu.Rökare är ett släkte för sig (inga påhopp nu, jag rökte själv förr). Det spelar ingen roll hur mycket fakta man får i ansiktet om hur farligt det är eller hur dyrt. Det enda som kan få en rökare att sluta är när de själva bestämt sig. Klassikerna att "trappa ner", att "om du slutar med x så slutar jag med rökning" och "Jag FÖRSÖKER sluta" funkar sällan.
    Jag bestämde mig när suget efter nästa cigg gjorde att jag missade vad läraren sa på mattelektionen. Efter lektionen slängde jag paketet jag hade och har aldrig köpt nya. Har flera i familjen och omgivningen som tagit liknande beslut och lyckats. Andra röker fortfarande och även om jag väldigt gärna ser att de slutar för hälsans skull så vet jag att de måste vara redo själva, anars så lyckas de inte.
    Radon....gillar inte, usch,usch , usch. Hoppas verkligen att ni slipper höga mätresultat.

    SvaraRadera
  2. Malin J: Jo, man hoppas väl att radonvärdet ska vara lågt, trots allt, även om vi inte röker.

    SvaraRadera
  3. Jag bor i lgh hos allmännyttan och har över 400 i radonvärde. Man har byggt ventilation i källaren men vi får inte reda på mätresultaten efter den åtgärden. *host* dessutom röker jag (mkt hänsynsfull och de flesta vet faktiskt inte att jag röker). Jag får väl vara glad att jag slipper köpa reflexer. /Gina

    SvaraRadera
  4. Du ser väl till att mäta på alla våningar i huset? Så länge man inte bor i källaren är det ju ingen större fara. Är ju värre med hög radonhalt i rum man tex sover i. Sen beror det ju helt på vad mätvärdet visar...
    lycka till!
    /Åsa

    SvaraRadera