fredag 21 oktober 2011

Mindre med flyt.

Jag ligger minus på flexen på jobbet, dvs jag har arbetat färre timmar än jag får månadslön för. Det är inte så bra. Idag hade SMHI sagt att det skulle bli fint väder. Så jag ökade på antalet minustimmar med att smita hem lite extra tidigt.

Planen var att hyra ett släp och köra så många rundor som möjligt. Idag skulle nämligen två kriterier vara uppfyllda. Det ena var vackert väder, och det andra var att miljöstationen hade öppet till 19:00. Så nu var det vara att ge järnet.

Nu skulle bara tredje (och viktigaste) kriteriet uppfyllas också. Få tag på släp. Det visade sig att första bensinmacken inte hade något ledigt. Andra macken hade ledigt men ville först inte hyra ut då de fick reda på att jag skulle lasta bitar från en riven betongmur.
-Folk lastar alltid för tungt när de lastar sten och då går släpet sönder. var deras motiv.

Då ljög jag och sa att det egentligen bara var rester från sambons betongblomkruka som gått i två bitar och som tillsammans max vägde 50kr. Då fick jag äntligen hyra ett släp.

Med släp kommer regn. Så var det idag i alla fall. men det gjorde inget. Det är bara kul att stå och lasta bråte i regn och trassla med spännband. SMHI:s sol var nu någon helt annan stans.

Första två vändorna var bara gamla brädor och masonit vi rivit från källaren. Det gick rätt bra att lasta, men vid ett tillfälle blev jag lite överambitiös över hur mycket jag kunde bära. Det hela slutade med att jag fick stånga undan en bräda med huvudet. Det gick bra men gjorde väldigt ont. Sen förstod jag varför. Det satt en spik i brädan. Men det blödde inte i alla fall.

När jag är och lastar av tredje vändan, som var den "förbjudna" betongen hör jag hur det pyser från bakhjulet. Leka lite bildoktor och oj... Där satt det en skruv i vänster bakhjul.Skit!

En väl överkörd och intryckt skruv i däcket. 
(ser ut som ett grovt gruskorn mit ti däcksåran på bilden)

 Det är inte så mycket att göra. Lasta av fort som f-n. Lämna tillbaka släpet på macken och försök förtränga att du har två timmars betald hyrtid kvar till ingen nytta. Hem klia sig i huvet, sucka över situationen och konstaterar: "Det är i alla fall dags för vinterdäcken snart". Snart fick bli nu. Det är kul  att byta däck oplanerat en torsdagskväll.

Väl klar med däcken går jag in, tar av mig jackan, kliar mig i huvet och känner något.... konstigt. Den där spiken i brädan kanske var lite vass i alla fall. Nu ska jag gå och lägga mig innan det händer fler saker.

Hoppsan!

3 kommentarer:

  1. Aj! och Oj! Och ett litet tips. Lita ALDRIG på SMHI, särskilt inte när de lovar sol och vackert väder.

    SvaraRadera
  2. Är huvvet dumt, får kroppen lida. Eller knoppen i det här fallet. :)

    SvaraRadera
  3. Aj, det ser ut att svida rejält det där. Inte bra alls. Kan trösta dig med att det kunde vara värre, du slapp sy ;-)

    SvaraRadera