tisdag 14 juni 2011

Hobby

Jag stod och pratade lite med en av killarna i verkstaden idag. En inhyrd rörmontör från norra delen av Sverige. Han hade ett intresse och det var bilar. I stort sett allt han tjänade gick till bilar. Just nu höll han på att fixa till en Audi. Bara stötdämparna hade kostat nästan 20000kr (tjugotusen). Men som 25-årig singelkille med stort garage och gediget intresse så må det ju vara hänt.

När jag kom hem började jag leka med tanken ifall jag hade lagt ned lika mycket pengar på min hobby. För när det gäller bilintresse är det på något vis tillåtet att som glad motormekare plöja ned hela plånbokens innehåll i bilprylar så länge ingen blir lidande.

Men jag då som gillar foto. Tänk om jag lade ned lika mycket pengar i min hobby som han lade på bilar. Precis som han hade skaffat sig ett stort garage, skulle jag ha en jättestor studio. Studion skulle sedan fyllas med hur många studioblixtar, bakgrunder, och rekvisita grejer som helst. Och trots att jag bara är amatör och fotar på fritiden, skulle jag ha en kamera för närmare tvåhundra tusen. För att inte tala om vilken enorm uppsättning med objektiv jag skulle ha.

Inom loppet av några år skulle jag troligen ha studio och utrustning för mer pengar än någon yrkesfotograf har, vare sig i den här kommunen eller grannkommun. Jag skulle förmodligen bli tvungen att börja satsa på foto-resor istället för prylar, annars skulle studion bli för full.

Vad jag vill komma till är att om jag samlade på mig  utrustning för så mycket pengar, skulle de flesta i min omgivning tycka att jag idiotisk, eftersom jag som fritidsfotograf gått över gränsen och borde lägga pengarna på något annat.

Men sysslar man med bilar är det ok att lägga så mycket pengar, för taket blir liksom inte nått på samma sätt som med fotoutrustningen.

För att inte tala om ifall man plöjde ned 300 000kr om året på Scrapbooking. Då hamnar man nästan i samma kategori som "Galna-katt-tanten". (Tänk er själva, en rörsvetsare som jobbar på norska oljeplattformar och lägger ned över 300 000kr om året på scrapbooking på sin fritid).

Det är bara att konstatera. Världen är orättvis (och när det gäller scrapbookande rörsvetsare även lite fördomsfull).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar