måndag 6 juni 2011

Nationaldag!



Sträck på dig svensk! Idag är det Sveriges nationaldag (och min namnsdag). Därför håller vi fanan högt och gnolar glatt på nationalsången. Själv har jag klätt mig i finaste folkdräkt i form av träningsovereall (eller just ja, det var Finlands nationaldräkt, jag får byta i halvtid) samt att jag sprungit runt och letat efter flaggan för att kunna hissa den.

Den ligger inte alls på flyttkartongen i hallen som den gjorde sist jag såg den. Nackdelen med att jag och min sambo kan få städryck oberoendes av varandra. Man vet inte alltid var grejerna hamnar.

Hur firar man bäst nationaldag då? Självklart måste de ju vara med sill, potatis, dill knäckebröd och nubbe. En nubbe. För imorgon är det arbetsdag. Så nationaldag till trots så går det inte att bete sig som en "riktig svensk". Ni vet en såndär på husvagnscamping klockan 19:00 en midsommarafton. Idag får vi visa att vi är européer och kan umgås med alkohol.

Jag hör att grannen firar nationaldagen med att klippa gräsmattan. Så ska jag nog också fria... det behövs nämligen.

3 kommentarer:

  1. meh? Nu förvirrar du mig lite.. Hur ska du ha det? Fria eller fira?

    SvaraRadera
  2. ..tänker att det kan vara av betydelse för sambon...

    SvaraRadera
  3. Inget fria, bara fira....sorry

    SvaraRadera