söndag 13 februari 2011

Mamma besök

Mamma var på besök idag. Jag tycker om min lilla mamma. Titta vad jag fick av mamma, Mozart Kuglen. Mit Marzipan und Nougat. Jag har en snäll mamma.


Dock finns det ett litet MEN. Jag har så länge jag kan minnas varit nötintolerant. Det betyder att jag inte dör om jag äter nötter, däremot svullnar det i halsen och kliar. Slutar jag äta nötter lägger sig reaktionen så småningom, den blir inte värre. Reaktionen är lite olika på olika nötter.

Hassel och valnötter är värst. Där kliar det redan efter en nöt eller två. Mandlar kan jag ofta äta flertalet av innan det händer något. Jordnötter (som är en baljväxt och släkt med ärtor) kan jag äta en hel näve av innan det händer något.Så visst är mandelmassa gott, men...... det ätes sparsamt om jag säger så.

Sen har vi nästa ingrediens: Nougat. Vet inte varför men jag har aldrig gillat smaken och har därför aldrig ätit det. Det framkallar samma illamående som åksjuka. I vuxen ålder har jag lärt mig äta nougat om jag blir bjuden på det, men det finns ingen njutning i det. Detta VET mamma. Vi talade om det senast jag var hos henna och vi pratade om Lidl:s godis-sortiment. Hon tycker nämligen inte heller om nougat.

Men present är present, jag log och tog emot, sådan är min uppfostran. Hon vill så väl, men det blir så fel. Mammor........... : -)

8 kommentarer:

  1. Inga problem - skicka hit!
    Jag gillar dom :-)

    SvaraRadera
  2. Jag kan äta upp dem.
    Sen ett litet välment råd.
    Om du reagerar med klåda i halsen så ska du absolut inte utsätta dig för dessa nötter av olika slag. Nästa gång kan en mkt kraftig allergisk reaktion inträffa även om det aldrig hänt förut. Livsfarligt!

    SvaraRadera
  3. Först och främst:Lyssna på Sara J. Min bror räknades som "bara" överkänslig mot nötter. Han åt 1 hasselnöt och fick åka till akuten med svår allergisk reaktion. Läkaren berättade då att det finns mycket annat som kan få din överkänslighet att gå över i allergi utan att du vet om det. Därför ska man undvika allt som man är överkänslig mot också.
    När det gäller mammor och presenter som inte passar riktigt, så har jag ingen erfarenhet av det. Tvärtom så dyker mamma alltid upp med just det jag gått och funderat på att jag behöver.
    Pappa däremot...Som ett exempel så fick jag i julklapp ett år ett par fina byxor. Bara det att de var fem storlekar för små.

    SvaraRadera
  4. Men det är en fin förpackning och får du oväntade gäster har du något att bjuda på. Det var säkert så hon tänkte :)

    SvaraRadera
  5. Nougat bör du också undvika för nougat innehåller hasselnötter!

    SvaraRadera
  6. Du tror inte din mamma vill säga dej nånting? Hon borde ju veta om din nötkänslighet? Har ni bråkat nyligen? ;)

    SvaraRadera
  7. Oh, ge hit! Som Sara och Malin sa så är det farligt för dig att äta dem, bäst att du ger bort dem..:)

    SvaraRadera
  8. Osloskånskan: Tänkbart ja, men jag är för snål för portot.
    *********
    Sara J: Jag tackar för din varning, läkarna har sagt åt mig precis samma sak.
    ********
    Malin J: tackar även dig för varningen. När det gäller min mor och presenter skjuter hon nog mer ofta vid sidan av målet än mitt i, trots vilja och ambition. Men jag tror det är rätt ömsesidigt när det gäller presenter mellan henne och mig. Vi har liksom aldrig talat samma språk.
    **********
    LillaUlle: Jo, det är ju alltid något som finns kvar att bjuda gäster på.
    *******
    Anonym: Tack för varningen, jag vet att nougat innehåller hasselnötter men ändå framkallar det ingen allergisk reaktion alls. Jag undviker det av andra skäl.
    ***********
    Helena: Nej, jag och min mor bråkar inte. Det är bara hon som är lite tankspridd.
    ***********
    Therése: Vassego, kom hit så bjuder jag!

    SvaraRadera