tisdag 18 maj 2010

Besiktningsman eller kvinna

Idag besiktade jag dragkroksmontaget på bilprovningen. Det gick bra, så nu kan jag dra släpvagnar helt lagligt. Fort gick det också, tre minuter ungefär. Besiktningsmannen (det var en man) körde in bilen i besiktningshallen, hissade upp den och lyste runt med en ficklampa. (De gör så för att kolla att ingen gammal underredsmassa sitter mellan dragkroken och bilens balkar,( tror jag))

Sen skrev han av typ- och serienummer på dragkroken, efter det var det klart. Jag tror faktiskt aldrig att han ens rörde vid dragkroken. Inget ryckande om den satt stadigt, inget kännande på muttrarna ifall de satt ordentligt eller kollade om alla kablar i kontakten satt rätt. Men, jag ska inte lära honom hans jobb. Jag betalar mina 380kr för ett enkelt godkännande och åker till jobbet.

I bilen tillbaka funderade jag lite. Visst gick besiktningen lite väl enkelt kanske men tänk om det varit en kvinnlig besiktningskontrollant. Hade jag reagerat mer annorlunda då på att hon bara kikat med ficklampa och inte tagit tag och undersökt krok-montaget mer rejält.

Hade jag dessutom arbetet på en plats med lite mer "grabbig" stämning skulle det säkert kunna låtit följande:
-Hur gick det på besiktningen Gustav?
- Jotack, det gick alldeles utmärkt... tror jag. Det var en kärring som besiktade och hon måste fan varit inkvoterad, för hon verkade inte veta vad hon gjorde där. Hon hissade upp bilen, lös lite med en ficklampa inunder och så skrev hon av serienumret på dragkroken. That's it!
-Men hon kollade inte muttrarna eller elkontakten?
Nope. Fattar du väl att hon inte kan, då kanske hon riskerar att skrapar nagellacket. Men det är viktigt med jämställdhet och könsfördelning på arbetsplatsen vettu. Trafiksäkerhet och säkra bilar är ett sekundärt önskemål som uppfylls i mån av tid och kunskap.

Men nu hade vi inte den diskussionen. Dels för att jag inte riktigt är så grabbig och dels för att besiktningsmannen faktiskt var man.

Ibland är det praktiskt med snopp, inte bara att man kan stå och kissa, man blir även mindre ifrågasatt. Konstigt att det ska vara så.

6 kommentarer:

  1. Men å andra sidan förväntas ni kunna både meka med motorfordon och snickra just bara för att ni har snopp. Konstig det med.... /Mia

    SvaraRadera
  2. Tjejer kan också stå och pissa, det såg jag i nån militärfilm once. Man ska bara dra lite i saker och ting, utan att gå in på detaljer.. Men det funkar. MOAHAHA

    SvaraRadera
  3. Mmm. Tjejer anses inte kunna bilar. Det är därför jag tar med bror min när det är dags att kolla in ny bil.Inte för att jag inte kan(Jag kan betydligt mer än min man.Byta växellåda,bland annat)utan för att jag vill slippa den där överlägsna attityden hos försäljarna.Det finns ju en del skrupellösa försäljare som försöker blåsa sina kvinnliga kunder "för hon fattar ju ändå inte".
    Jag orkar liksom inte ta den diskutionen bara för att få kolla på en bil som man kanske vill köpa. Tar man med brorsan och säger: "Jag köper den bara om brorsan godkänner skicket och priset, och han är mycket kunnig när det gäller bilar. Han bygger om bilar från grunden,samt tävlingskör."
    Då blir det inga andra diskutioner annat än förhandlingen av priset.

    SvaraRadera
  4. Jag är mest förvånad hur du lyckades få en besiktningstid. Har tid för besiktning imorgon och den tiden har jag väntat på i över 1 månad. Grattis till väl utfört jobb! Hälsningar Gina

    SvaraRadera
  5. Mia: Ja, vi förväntas kunna det av någon anledning. Och så förväntas vi tycka om fotboll och annan idrott också. Men eftersom det inte handlar om levande saker som barn, utan om döda ting, kan vi faktiskt säga: "Nej, det där kan jag inget om och inte är jag intresserad heller" och ändå ha hedern hyfsat i behåll.
    **********
    Jessica: Nu tycker jag att du ska släppa snippan och låta oss karlar ha ståkisseriet för oss själva. Du ska inte komma och ta ifrån oss en av de få saker som förenar oss män oavsett nationalitet.
    ***********
    Malin J: Jag förstår att du inte orkar ta diskussionen, men blir du inte lite frestat att jävlas med försäljaren när du förmodligen kan mer än han. Dessutom får du plus av mig för att du kan byta växellåda. Jag gillar självsäkra kvinnor som kan ta vara på sig själv och inte står och trampar nervöst för att de inte vet vad som är upp och ned på domkraften.
    ******************
    Gina: Jag bokade tiden redan innan jag hade köpt dragkroken, för typ en månad sen.

    SvaraRadera
  6. Ah, du är inte bara rolig, du är förståndig också! ;-). Vilket kaos det var på besiktningen idag, bilar precis överallt och 45 minuters försening. En glödlampa till blinkersen stack på väg dit och jag fick meka på plats men orsakade antagligen kortslutning för fler lampor slocknade. Men trots det behöver jag inte ombesikta bara åtgärda det å det snaraste. Kvinnor kan (också) ;-)

    Gina

    SvaraRadera