onsdag 19 maj 2010

Konsten att maila

Idag fick jag ett mail från avdelningens sekreterare. Jag såg på det stora antalet adresser att det var ett allmänt mass mail. Hon brukar skicka ut sådana med jämna mellanrum när det är något vi ska informeras om.

Men mailet var tomt. Det enda som stod i det var hennes "signatur", ni vet, namn, företagslogga, telefonnummer etc. Eftersom jag kommer bra överens med vår sekreterare skickade jag ett litet retsamt mail till svar:
Har du så lite att göra att du sitter och skickar tomma mail?

Det tog någon minut sen fick jag svar:
Meddelandet står i ämnet. Effektivitet kallas det.
Och mycket riktigt, när jag läste ämnet (subject) stod det ett meddelande. "Avdelningsmötet flyttat till konf.rum svanen"

Det var då jag insåg att jag förmodligen aldrig riktigt läser just "ämne". eller har det att göra med vilket mailprogram man använder. (vi använder outlook på jobbet). Sen är ju frågan:
- Är det god "nettiket" att effektivisera och bara skriva meddelandet i ämnesraden? Jag som fick ett sånt mail. Är det mitt eller hennes fel om jag missat flytten av avdelningsmötet?
Vad tycker ni?

8 kommentarer:

  1. Nehej, stopp och stanna! så kan man inte göra om det inte är uttalat att man gör så vid korta snabba interna mail. Vår lätt bittra datasnubbe på jobbet började göra så där - som hon sekreteraren - och blev lätt aggressiv när ingen fattade varför han skickade tomma mail.
    Summa summarum: enligt mig har hon mailat på fel!fel!fel! sätt ... Ja bitte!

    SvaraRadera
  2. Hennes tycker jag. Det är inte norm att endast använda ämnesraden för hela mailets innehåll. Ämnesraden är rubrik,mailet är detaljer.

    SvaraRadera
  3. Jag skulle kanske inte vilja påstå att det är någons "fel", men erkänner glatt att om mitt ärende är tillräckligt kort för att rymmas i ämnesraden så nöjer jag mig med att skriva där, det gör jag allt.

    SvaraRadera
  4. Det beror på företagskulturen skulle jag vilja inflika. Samt hur väl man känner varandra.Själv brukar jag bara skriva något i ämnasraden till min äkta hälft, då det besparar tid att inte behöva öppna mailet. Då kan man bara scanna av inboxen snabbt och veta att tider är flyttade etc.

    SvaraRadera
  5. Tack alla för svaren, särskilt som ni verkar vara på min sida allihop ;)

    SvaraRadera
  6. Det är effektivt att skriva sitt korta meddelande i statusraden, men man skriver ju i så fall samma sak i mailet också, för att inte förvirra.

    SvaraRadera
  7. Ewa: Precis, jag är av samma uppfattning. Ctrl+c Ctrl+v hur svårt kan det vara.

    SvaraRadera