lördag 8 maj 2010

Skolförsäljning

Våren är kommen och det betyder avgångsklasser för de som går sista året i något skolstadie eller gymnasium. Särskilt högstadieklasserna kommer då på att det är dags att samla ihop pengar till någon klassresa. Därför börjar det nu på lördagar ploppa upp små försäljningsbord på diverse torg med skyltar "Köp bröd-stöd klass 9C skolresa till Danmark"

Precis som om Sverige var i behov av att sända fler supande skolungdomar till Danmark. I två sekunder flög djävulen i mig och jag fick för mig att gå fram och ställa några frågor:
-Trevligt att ni säljer bröd ungdomar. Från vilket miljö och hälsogodkänt bageri kommer det här brödet och vad har föreningen för skatterorganisationsnummer? För ni vet väl om att det enligt lag är förbjudet att sälja hembakat bröd som livsmedel om det inte är framställt i ett av hälsovårdsnämnden godkänt kök för livsmedel. Sedan förväntar jag mig även att ni betalar skatt på försäljningsinkomsten, för jag får väl kvitto på mitt köp.

Men det gjorde jag inte. Jag har ingen lust att köpa torra hembakta limpor där det snålats på jästen och man inte har en aning om hur många gånger den pubertale bagaren petade näsan medan han knådade degen, eller om han/hon tvättade händerna efter senaste toalettbesöket.

Om de ändå ska syssla med halv-illegal försäljning, varför säljer de inte sånt som folk verkligen vill ha???
"Stöd klass 9F:s klassresa- Grogg (4cl) 20kr smak, fanta, cola, sprite"
Jag skulle tveklöst sponsra klassen med en hundring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar