söndag 23 maj 2010

Snålhet

Idag har jag nyttjat dragkroken ytterligare genom att köra trädgådsplattor (betongplattor). Min sambo har nämligen kommit på att vi vill ha plattor i en del av trädgården. Med 460kg betongplattor på släpet blir bilen inte alls lika pigg och rask i accelerationen. Dessutom måste man räkna med att bilen helt plötsligt blivit dubbelt så lång.

Dessa två i kombination gör att man blir väldigt irriterad på folk som inte lärt sig blinka i rondeller. Särskilt de som inte kan blinka ut ur en rondell. Om tre bilar i rad bara lite tidigare visat vart de var på väg hade jag inte behövt spärra hela mitt körfält i över en minut. Vad är det med folk? Är de rädda att slita ut blinkljuset? Är det bara jag som är en "vettig" bilförare idag? (så är det ju oftast eller hur)

Då mindes jag att jag faktiskt haft en kollega som erkände att hon inte blinkade vid filbyte på motorväg, just för att inte nöta på blinkljuset. Då är man inte dum-snål. Då är man idiot-snål. Precis som en tjejkompis pojkvän under studietiden. Hon fick inte ha hans dator igång och spela musik-filer och kolla mail sporadiskt under eftermiddagarna, för "det slet på hårddisken".

Men när jag tänker efter tror jag att de flesta dum-snåla saker jag kan komma på har med kaffe att göra. Jag listar dem inte i någon snålhets-ordning, men följande VET jag att folk gjort:
  • Återanvänt engångsfilter.
  • Öst på en skopa färskt kaffe över sumpen och sedan bryggt på den igen.
  • Hällt det gamla kalla kaffet i vattenbehållaren först och sedan fyllt på med vatten till markeringen.
  • Hävdat att kaffe som svalnat kan återvärmas upp till tre gånger utan att "det är fel" på det.
Sen kan man göra som en kompis gjorde under studietiden. Men han hade gjort det till "en grej" att vara småsnål. I datorsalen fanns det en kaffebryggare där vi kunde göra eget kaffe för 2kr muggen. Han kunde gå fram till kannan med lite kallt kaffe kvar i och säga:
- Kallt kaffe, är det ingen som vill ha, det häller folk ut. Dricka kallt kaffe är som att dricka ur papperskorgen, och saker i papperskorgen är gratis.

Så tog han en mugg kallt kaffe och värmde i mikron. (och vi andra, vi garvade)

4 kommentarer:

  1. VA VA VA??? Fy fan vad äckligt!!! Så snål är INTE jag iallafall!

    SvaraRadera
  2. På tal om gammalt kaffe :På en medelstor arbetsplats i en medelstor stad i västsverige utspelas följande varje morgon:Mannen vi kan kalla G kommer in på arbetsplatsen, ingen hälsar på honom, de vet att det inte är någon idé att göra det än. G går fram till kaffebryggaren, där finns en halv kanna kaffe från igår, iskallt,sumpigt. Mannen G lyfter upp kannan och sveper det kalla,sumpiga kaffet i stora klunkar. Efter det så gör han i ording en ny kanna kaffe,sätter sig med tidningen och vänta på att kaffet ska puttra klart,fortfarande ingen som pratar med honom. När kaffet är klart reser sig G upp och häller upp en stor kopp ångande hett kaffe och går tillbaka till sin plats. Han dricker njutningsfullt kaffet i små klunkar. Arbetskamraterna är fortfarande tysta. G viker ihop sin tidning, dricker upp det sista kaffet, tittar upp på sina kamrater och säger: Nu är jag vaken gubbar,nu jobbar vi! Arbetskamratena andas lättade ut och börjar prata med varandra.Morgonkrisen är över.

    Behöver jag säga att min bror G har ett uruselt morgonhumör?

    SvaraRadera
  3. En annan variant på idioti-snålhet. Eller idiotlogik:

    En av mina bästa vänner var inneboende hos en äldre dam när vi pluggade. Ibland hände det att vi satt några stycken inne på hennes rum och pluggade. Hon hade nära och bra till skolan när vi hade långa glapp mellan föreläsningarna. Damen (läs: elaka tanten) tyckte inte att vi skulle vara där med motiveringen: "ni drar för mycket ström".

    SvaraRadera
  4. Renée: Det är bra, då vågar jag komma på kaffe hos dig.
    ********
    Malin J, oj, snacka om humör.... men att dricka så mycket kallt kaffe... han är lite äcklig din bror.
    ******
    Anonym: ha ha, ja, de där tanterna finns lite här och där. När jag pluggade var det en tant som inte tyckte om att hennes inneboende laddade mobilen så ofta. Det ville hon ha extra betalt för, eftersom det drog extra ström. Det vet inte hur mycket saker drar eller hur mycket det kostar. Bara att det kostar, det får det inte göra!

    SvaraRadera