tisdag 11 maj 2010

Veckans spartips

Som jag sagt vid ett tidigare tillfälle så är jag en snål jävel. Det betyder att jag tycker att paprikan är för dyr just nu. 43:90kr/kg, gäller alla färger (ingen rasism här inte). Men paprikan säljs också ofta i trepack 400g 19:90kr/st (kilopris 49:75kr/kg).

MEN, nu har snål-Gustav upptäckt att paprikor följer sina egna lagar och inte ICA-handlarnas. Det finns nästan ingen paprika som väger precis 133,33gram (vilket är en tredjedel av 400gram) Nej, det finns många paprikor som väger mer, (och några mindre). Och väldigt sällan tre av olika vikt som precis väger 400gram.

Tittar man därför runt bland trepacken av paprikor och hittar en med stora paprikor kan man ge sig tusan på att den väger mer än just 400gram, tex 488gram. Det innebär att kilopriset för just DET trepacket är 40:78kr/kg vilket är billigare än lösviktspriset med 3,12 kr/kg vilket gjorde att jag sparade in hela 1,52kr idag på min smarta "paprika-fint". Det räcker nästan till plastkassen jag bar hem varorna i.

Har har ni killen som inte kommer att var med i lyxfällan än på ett tag.

5 kommentarer:

  1. könt att du slipper lyxfällan för vem fan vill hamna i den?

    SvaraRadera
  2. Haha är du en smålänning mentalt eller?

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Det här var ju bäst. Ska jag komma ihåg i fortsättningen och definitivt sprida vidare till min far, en äkta smålänning på alla sätt och vis :-)

    SvaraRadera
  4. Haha, fast då får jag ju en grön paprika och då förlorar jag big time på det eftersom jag inte äter grön paprika...
    Det blir ju liksom ett helt annat kilopris för de 2 som blir kvar då - jag tror jag håller mig till lösviktspriset, som för övrigt är 39,90 på vår ICA!

    SvaraRadera
  5. Renée: Nej precis... men vissa gör vad som helst för att få vara med i tv.
    **********
    Jessica: Nej,men flera års studentliv gav viss vana att optimera hushållsbudgeten. Hur skulle man annars ha råd med alla fester.
    *******
    Karin: ja sprid det vidare. Mitt bästa klipp var bananer som var färdigpackade i 2kg-påsar. Jag hittade en påse på 2,7kg.
    ************
    Tvillingmamma lotta:39:90... jag känner mig lurad.

    SvaraRadera