söndag 9 maj 2010

Trädgårdsdag

Idag har jag haft ihjäl ryggen på ett av de mest klassiska villaägarvisen. Jag har grävt. Grävt, grävt, grävt i stort sett hela dagen. Vi har nämligen planterat en liten mårbärs häck på ca 8meter. Hur svårt kan det vara, gräva ned några småplantor... trodde jag.

Först ska allt gräs bort, och sen skulle alla jordgubbsplantor flyttas. Efter det skulle en jättestor raberberplanta flyttas. Efter det, var det dags att börja gräva på djupet för att få ned plantorna. En halveter ned skulle vi sa hon som bestämde. Men sen visade det sig bli för djup så vi skyffla tillbaka. Sen skulle det sättas kantsten på rabatten också (halvmeters betongplattor som skulle ned till 80% under jord).

På något lustigt sätt blir det jag som håller i spaden och min sambo som pekar. Vi är helt klart dåliga på trädgårdsjämställdhet.

Men dagen avrundades på ett mycket trevligt sätt. Jag lagade punkan på trädgårdstraktorn som ingick i husköpet och säga vad man vill kom karlar och deras leksaker, men det här var ju löjligt kul. Kan redan nu se mig klippa gräset på semestern med en folköl i ena handen och lite Iron Maiden i lurarna. Rock on!

Putt putt putt putt......

6 kommentarer:

  1. Japp, håller med Renée. Kör hårt. Har man en stor gräsyta så måste man ha en åkgräsklippare annars blir man ju aldrig klar.
    Allt det där slitet med att plantera kommer att vara värt det när det växt till sig lite.Ska man göra något så ska man ju göra det ordentligt annars blir det merjobb senare.

    SvaraRadera
  2. Renée: Yez, I will köra hårt hela sommaren ... putt putt putt putt....
    ********
    Malin J: Jupp... åkgräsklippare is nödvändigt. Men jag tror jag behöver flames på min, och en wunderbaum.

    SvaraRadera
  3. Så gå loss med en sprayburk eller två. Och du skev nog fel med wunderbaumen, du menade givetvis vita fluffiga tärningar storlek xtra large.

    SvaraRadera
  4. Japp, jag visste det....har bara väntat på att du skulle inviga den...du kommer nog att ha den mest välklippta gräsmattan i området.
    Putt putt putt, Ia.

    SvaraRadera
  5. Malin J: Nej, jag är ingen tärningskille, gran ska det vara. eller banlonpyramid (tv-serien macken).
    ***********
    Ia: Bor du närmre än jag vet?? eller minns du allt jag skrev i november?

    SvaraRadera