söndag 16 maj 2010

Kriget börjar

Även idag har större delen av dagen spenderats i trädgården. Odlingsbäddar stod på schemat. Ska det bli några egenodlade grönsaker måste fröna snart i marken. Helst redan nu, annars kan det bli för sent för vissa sorter. Schnell schnell! (Och så säger de att trädgårdsarbete är avkopplande.)

Bilden nedan visar en av två odlingsbäddar min lilla älskling beställt. Dock har jag som ingenjör fått fria händer att utforma dem som jag vill så länge de är 1x3meter och ligger exakt där. Anledningen till att vi har just odlingsbäddar och inte vanligt grönsaksland är att vi har gott om mördarsniglar.... och det har väckt krigs-tysken i Gustav.


Zo man kanst sägen att der kriegen mot der killer-schnecke beginnen idag. Der odlingsbädd has zwei (två) sthaltraden on top av die kanten. Die sthaltrade er gekopplet zu eine auto-batterie auf 12volt. (Die auto-batterie ist plaserat in meine snickarbod). Det hela fungiren folgende:


1: Der killer-schnecke komst krälandde.
2: Es kräler über die förste sthaltraden.
3: When es komst in kontakten mit der zweite (andra) sthaltraden ist there eine elektriche kontakt unt der killer-schnecke können ein schok unt fallen till marken.

Resultaten: Keine Schnecken im Salat (inga sniglar i salladen). (hoppas jag)

4 kommentarer:

  1. Helt underbart. Jag kan riktigt höra min barndoms granne säga det där. Werner ifrån tyskland. Werner är en mycket rund,mycket gemytlig och matglad kock. Ja du läste rätt. Den tyska kocken werner! Men han tyckte aldrig att det gick lika bra med selleri.
    Jag lekte mycket med hans son Marcus.Minns med vördnad Marcus födelsedagskalas. Underbar mat och mängder med hembakta bakverk.
    Nog om det. Jag tar ditt tips om snigeldödare och vidarebefodrar till min kära mor. Han har ett helvete med att hålla sniglarna borta från jordgubbarna.

    SvaraRadera
  2. Lycka till! Jag hoppas du vinner kriget.

    SvaraRadera
  3. Jag dödar varenda snigel jag ser kan jag säga. Först med rullen men hjulen blev så äckligt smetiga (hu-hu så äckligt) så numera har jag en barnspade som jag hugger dom i två delar med...
    Hoppas du dödar många!!!

    SvaraRadera
  4. Malin J: Åh, jag blir avundsjuk på dig som fått bo granne med en äkta tysk-Werner. En kock som pricken över i.
    ***********
    Ewa: Tack, det hoppas jag med :)
    **********
    Renée: Innan sommaren är över kommer jag nog att ha några på mitt samvete. De finn verkligen överallt. Fattar inte var de kommer ifrån. (jo, jag vet spanien, men sen då? tog de bron eller färja?)

    SvaraRadera