torsdag 3 juni 2010

Hjärnan avstängd.

Jag brukar börja mina dagar på jobbet med att kolla mejlen och ta en kopp kaffe. Dagens första och enda mejl var skickat till mig tidigare på morgonen och innehöll följande tex:Snälla! Scanna och mejla mig deltagarlistan/E. Deltagarlistan hade jag från gårdagens möte liggandes på mitt skrivbord.

Våra kopiatorer är sånadär multimaskiner som kopierar, scannar, skriver ut, faxar och även mejlar. Jag har 14 steg till kopiatorn märkte jag idag. Jag går och lägger deltagarlistan i kopiatorn, trycker på scannerknappen, maskinen rasslar, jag tar mitt original och går till min dator.

Men, ingen scannad fil. Jag reser på rumpan och gör om hela proceduren igen. Kommer tillbaka, ingen fil finns. Jag går då en tredje vända och testar och mailar deltagarlistan till mig själv. Då kommer den att bli i elektroniskt format och jag kan skicka den vidare.

När jag har mailat färdigt hittar jag två utskrivna papper med min deltagarlista på. Det är automatutskrivna felrapporter om att scanningen misslyckades.
-Jotack, jag har märkt det.. muttrar jag.
Jag sätter mig vid min dator finner jag inget mejl fått från kopiatorn. Typiskt! Jag går till kopiatorn igen och hittar en tredje felrapport utskriven.

Jag går till mitt kontor och försöker skriva ut ett dokument. Kanske kommunikationen fungerar åt andra hållet. Men efter en tur till skrivaren förstod jag att det gjorde den inte. Frustrerande!
Men, jag kan ta tag i saker och lösa problem, jag lyfter min telefonlur och ringer dator-supporten.

I telefonen:
-Hej, det är datorsupporten.
-Hej, Gustav på avdelning XX här. Jag undrar om det är några störningar i nätverket idag för jag får inte skrivaren/kopiatorn att fungera som den ska, verkar vara något tjall med nätverks kommunikationen. (jag drog till med nätverksstörningar och kommunikation för att verka lite intelligent)
-Nej, ni har inga störningar vad jag vet. Svarar datorkillen. Har du kollat närverkssladden samt att slå av och på skrivaren?

.... Det där är min replik när mamma ringer och har fel på sin dator..... fatta hur nedlåtande det känns att själv få den i luren direkt på morgonen.

-Eh... just ja.. (får jag ur mig, killen i andra änden skrattar lite). Du, jag kollar saldden och startar om lite så ringer jag efter lunch igen om den inte startar...ok?
Ok.. skrattar datorkillen tillbaka.

Jag startar om skrivaren. Sen funkar den. Jag testar med att scanna min deltagarlista. Det gick bra. Jag sätter mig vid datorn och mejlar iväg den. Från start till slut har det tagit mig 35minuter att scanna den där jäkla listan. Det är tur att man har månadslön och inte betalas per uppdrag.

2 kommentarer: