onsdag 9 juni 2010

Sanning och verklighet

Det är rätt intensivt på jobbet just nu, långa dagar. Men roligt. Nu på förmiddagen har jag varit på en "Självmotivationsföreläsning". Den var faktiskt riktigt kul. Bäst gillade jag uttrycket:

"Det går inte att gnälla sig till en bättre stämning på arbetsplatsen"

Sen kan ni inte ana vad jag ska ägna en liten del av eftermiddagen åt. Av någon anledning har vårt företag blivit kontaktad av en stolle som uppfunnit en fantastisk maskin, som är att likna vid en växellåda. Enkelt går det ut på följande:

En elmotor på 1000w kopplas till in-axeln på den fantastiska maskinen/växellådan. På ut-axeln koppas en el-generator. Från generatorn hävdar nu uppfinnaren att det går att plocka ut 4000w.

För alla som inte är så inne i energiteknik kan jag meddela att det är totalt jätteomöjligt att få ut mer energi än vad du stoppar in i en process. Det normala vore att få ut 800w om man stoppar in 1000w eftersom det blir div. friktions förluster längs vägen.

Om det nu är så att han lyckats är han mångmiljonär på två röda sekunder, för han säger att han redan har tagit patent på grejerna. Han har liksom löst världens energiproblem. Och ändå envisas han med att vi ska testköra hans grejer eftersom vi är en stor elkonsument. Och han är envis. Han har redan blivit utskälld och ivägskickad av våra el-ansvariga. (skällningen fick han först när de sagt nej 4ggr och han inte lyssnat)

Så jag ska ägna en liten del av eftermiddagen till att visa vart hans energiberäkning går fel. Det var väldigt lätt. Det svåra är bara att presentera det så att han förstår. Jag tror jag ska rita några bilder i paint. bilder bruka funka. Hoppas jag. Det är ju egentligen inte mitt jobb att bevisa att folk utanför företaget sov på matte-lektionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar