söndag 6 juni 2010

Nationaldag

Hipp hipp hurra för Sverige!
Idag har det varit Sveriges nationaldag. Jag och min kära sambo har firat detta genom att försöka försvenska oss så mycket som möjligt harvi har bestämt vilken husvagn vi ska ha, beställt likadana träningsoveraller på postorder. Lyssnat på kramgoa låtar 14 med vikingarna, ätit knäckebröd med kalles kaviar, spelat bingolotto samt räknat alla hästar i vår dalahästsamling. Det sistnämnda var snabbt gjort för det visade sig att vi inte hade någon samling.

Så vi tog istället och monterade alla glasen i vårt växthus. Vi hade märkt upp alla rutor med färdigtryckta nummerlappar och sedan gjort en ritning vart alla glas satt. Vi var också så smarta att vi extra markerade rutor som kunde förväxlas, som 6 och 9. samt 66 och 99.

Tyvärr glömde vi bort 68 och 89, 69 och 96, samt att han som monterade alla rutor i ett svagt ögonblick med solen i ögonen förväxlade 48 med 43 vilket fick hans sambo att inventera samtliga fönster som låg utspridda på gräsmattan, fyra gånger. Men nu sitter alla rutor på plats, inte en enda gick i bitar. (Fast jag kan ge ett tips, använd handskar. Om man inte använder handskar och på kvällen ska strö lite flingsalt över maten, finns risken att det börjar svida pga en miljon små små skärsår).

Och invigning hade vi också. Inte så att vi planterade eller sådde något, vi har inte odlingsjord i växthuset än, men såna petitesser ska inte hindra en invigning, så vi sköt upp en flaska mousserande vin!

Nej, inte genom taket, genom dörren. Vi stod i växthuset och sköt ut. Nog för att jag är karl, men riktigt så dum är jag inte. Sen rullade vi fram grillen och grillade svensk oxfilé och mumsade
med sås och klyftpotatis.

En riktigt lyckad nationaldag enligt mening. Även om jag kände mig lite blåst nu när vi faktiskt gjort nationaldagen till en officiell ledig dag, och så landar den in på en söndag. hmmm nu var vi där igen. I-lands problem.

2 kommentarer:

  1. Så nu har ni bara det roliga kvar med växthuset då?!
    Att odla egna grönsaker :)

    SvaraRadera
  2. Malin J: Jupp, vi köpte jord idag. Och jag tror vi har en tomatplanta... den lär få gott om plats :)

    SvaraRadera