torsdag 3 juni 2010

Situationskontroll

Idag har jag haft utbildning. Inte så att jag har suttit i skolbänken, utan jag har stått framme vid tavlan och utbildat andra. Ämnet var CE-märkning. Kan ni tänka er något mer hisnande och spännande.

Som undervisnings- stöd använde jag naturligtvis powerpoint. Powerpoint är precis som gamla OH, fast utan plastfilm, utan allt finns i datorn, enkelt och smidigt (när det funkar). Tyvärr lite för smidigt. Ni som läser min blogg ofta vet att jag slarvar, missar en bokstav här eller där. Vissa har öga för att se fel, men det har inte jag, särskilt inte är jag själv har skrivit texten, för då läser jag inte alls. Min hjärna tycker det är onödigt att läsa något när jag redan vet vad där står. (Inte lathet, effektivitet kallas det.)

Presentationen idag var på över hundra bilder. När jag är någonstans på bild 47 får jag en kommentar (en äldre högre chef):
-Lustig stavning på "anpassning".
Jag stannar upp i min presentation och tittar på hur jag har stavat. Joivisst, "anapassing" står det. Pinsamt. Över fyra år på högskola och jag kan inte stava rätt trots rättstavnings program. Det är säkert fel på fler ställen. Jag borde kollat bättre.

Men, jag tänker inte låta mig slås ned av det. Jag kontrar:
-Ok, vi är på bild 47 och först nu börjar du hitta stavfel, vad har du gjort hela morgonen? sovit? När jag hade genrep med två kollegor i förrgår var antalet stavfel vid det här laget tvåsiffrigt.
Ett visst finss går genom lokalen. Mannen som påpekat felet skrattar också.

Jag säger som Arne Anka: "Anfall är bästa försvar"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar