måndag 14 juni 2010

Standard

I mitt jobb berörs jag lite nu och då av standarder. Standarder är inget lagkrav, utan mer ett rättesnöre var tekniknivån ligger och därför bör följas. En standard är ett häfte på ca 50sidor som talar om hur något bör konstrueras för att hålla sig inom ramarna och bli sådär svenskt "lagom" bra, men samtidigt gälla hela Europa.

Standarder är fantastiskt tråkiga att läsa. Det är faktiskt oftare roligare att läsa den interna telefonkatalogen än europeiska standarder. Då får ni ett litet hum om hur fantasieggande det är.

Men idag när jag sökte en standard om maskinergonomi, spottade datorn ur sig ett förslag på en lite lustig standard. En som jag absolut inte trodde att vi skulle ha, nämligen:
“Posttjänster – Öppningar i postinlägg och postlådor – samt krav och
provningsmetoder för postinlägg och postlådor (SS-EN 13724)”

Det är sant, den finns på riktigt och går att köpa för 1155kr på svensk standardisering. Standarden anger bl.a. hur högt brevinkast i dörrar och postfack i entréer ska vara placerade ur ergonomisk synpunkt för brevbärarna.

Hur får man ett sånt jobb, att ta fram standarder och provmetoder för brevinkast? Hur tråkig är man som person då? Känns lite som Samhall för kommunalpolitiker. eller?

7 kommentarer:

  1. Det känns som om det absolut är ett jobb för en sedan födseln tråktråkig person alternativt en som bara sysslar med extremesporter på fritiden och behöver ha ett jobb med så lite pulshöjning som möjligt för att orka på fritiden alternativt absolut ett kommunalpolitiskt Samhall..Eller?

    SvaraRadera
  2. Tänk vad som krävs för att få fram en standard för brevinkast. Kolla hur handen med xxx brev i handen beter sig och får plats under brevinkastluckan, hur trög brevinkastluckan får vara. Hur bred den bredaste morgontidningen är. Wow! Jag är imponerad över vilken kreativitet den personen måste ha.

    SvaraRadera
  3. Åh. Jag älskar dig. Eller nej det gör jag ju inte men du skriver för underbart ibland :)

    SvaraRadera
  4. Min mamma jobbade i flera år på Samhall och jag måste tyvär göra dig besviken.Det där är för äventyrligt för Samhall. De satte gränsen för roligheter vid att testa att Cd-spelare fungerade som de skulle innan de packades om och skickades i väg till butiken.
    snacka om enformigt att höra samma två takter på samma jäkla låt 8 timmar om dagen.
    Om de anställda var riktigt snälla så fick de montera ihop adventsljusstakar,samt kolla att de fungerade ordentligt. ;)

    SvaraRadera
  5. Tjillevipp morsan:
    Eftersom jag läst bitar ur den tror jag mycket på att det är folk som är tråkiga från början, alternativt absolut ville göra något viktigt här i livet men inte fann något annat.
    **********
    Singelmamman: Och det finns ännu mer kreativitet i standarden. Glöm inte bort att det även står med provmetoder för brevlådor och brevinkast. Så att du vet hur du ska prova att din nya brevlåda håller måttet.
    ***********
    Jessica: Du måste bestämma dig, du gör mig förvirrad. Du får inte i ena stunden säga att du älskar mig, för att i nästa säga att du inte gör det. Jag vet ju inte vad jag ska tro. Du säger att jag skriver underbart och jag måste säga detsamma om dig att du skriver underbart i din blogg. Du har givit mig många leenden och skratt. Även om vi bor i varsin ände av detta avlånga land och aldrig har träffats måste vi ändå sätta upp fasta regler för vårt fumlande i cyberspace. Jag vill inte att internet ska bli något jag förknippar med förvirrade känslor. Jag vill kunna känna mig emotionellt trygg vid min skärm och mitt tangentbord. Du får se det som en klyscha om du vill, men jag vill att vi bara är vänner och inget mer. Hoppas du känner likadant. (ps drick aldrig stora koppar kaffe förs sent på kvällen).
    *************
    Malin J: Det du beskriver låter ju inte särskilt äventyrligt. Men jag tänkte att eftersom kommunalpolitiker är lite klurigare människor skulle de kunna klara av lite klurigare saker. Jag vet en annan grej de gör på samhall och som också måste vara jättespånnande. Lägga 10st gula plastplugg i en påse och häfta igen. Sist jag köpte plastplugg för att sätta upp en tavla stod det på baksidan "packad och kontrollerad i samarbete med samahall".
    Men det är skönt att veta att samhall finns. Något att luta sig mot ifall man blir senil på ålderns höst innan man fyllt 65.

    SvaraRadera
  6. Ursäkta Gustav, men i din replik här ovan till Malin trodde jag du skrev; "Något att luta sig mot ifall man blir steril..." Jag antar att det säger mer om mig än om dig. Oklart vad men ändå...

    Förlåt och kram.

    SvaraRadera
  7. Singelmamman: Kram på dig med. Gör inget om du läser mig fel. Frågan är om du tänkte på steril som i o-fertil eller steril som bakteriefri???

    SvaraRadera