söndag 20 juni 2010

I huvet på en snigel

Jag har länge misstänkt de, men har inte haft några direkt konkreta bevis, att den spanska skogssnigeln, även kallad mördarsnigel, inte är särskilt intelligent. Denna slutsats drog jag idag då jag fick syn på en snigel och dess snigelspår den lämnat i vår trädgårdsdamm.


Titta på bilden från vänster till höger hur den krupit längs vattnet, krupit upp, krupit nedåt, hamnat i vattnet, krupit uppåt, krupit nedåt, hamnat i vattnet om och om igen. Den kan uppenbart inte minnas eller se särskilt långt. Inte direkt slugaste varelsen i guds hage. Ett under att de lyckas sprida sig som de gjort med tanke på att överlevnadsinstinkten inte verkar finnas i överflöd.

Blubb, oj, här var det vatten, bäst att vända om...

...Jag prövar den här vägen istället....


...och så väder jag och ser om jag hittar något ny..blubb...

..bll...ubb...hubl...blubb....

..puh, det var nära ögat. Jag vänder igen..

.. ha ha, titta vad vig jag är, jag når att bita mig själv i baken!

8 kommentarer:

  1. tycker det snigeln "ritat" liknar en val... :D kanske dendär är den som inte är den vassaste pennan i penalen...

    SvaraRadera
  2. Fin bildserie :D Nä de där sniglarna är inte vidare smarta verkar det som.

    SvaraRadera
  3. Åh vad jag gillar att du tog dig tid att sitta där och vänta på vad snigeln skulle ta sig för. Önskar jag kunde koppla av på det sättet, ska bannemig ta och öva på semestern :)

    SvaraRadera
  4. Du kan inte hälla öl eller något annat i dammen som snigeln drunknar i helt enkelt?

    SvaraRadera
  5. Carola: Ja, jag håller med om att det liknar en val.
    **********
    Malin J: Tack, nej, inte smarta så det stör.
    ********
    Sabina: Tog mig tid och tid.... jag pillade på båten, tog ett kort, pillade lite till, tog ett kort osv,. Inte sitter jag handlingsförlamad och glor på en snigel inte.
    **********
    PGW: Jo, visst kan jag, men det vore slöseri med öl. Jag har redan spenderat över 300kr på järnvittriol som snigelgift. Det får räcka.

    SvaraRadera
  6. Järnvitiol eller järnsulfat som det också heter tar väl inte bort sniglarna helt, men de minskar i antal ett litet tag. Med lite ihärdighet och en inte allt för stort tomt går det nog att hålla relativt snigelfritt.

    SvaraRadera
  7. Använd pantersniglar istället för gift �� vi tog in pantersniglar för 4-5 år sedan och har inte sett en enda mördarsnigel här de senaste 3 åren �� dessutom funkar dom som maskar som typ äter vissna växtdelar, fallfrukt, etc och bajsar ut jord. Men allt gift och förgiftade mördarsniglar måste så klart bort först så inte pantrarna blir förgiftade!

    SvaraRadera