måndag 16 augusti 2010

Seg Söndag

Idag har det varit en riktigt seeeeg söndag. Tv-soffan har blivit väl nyttjad. Så kvällen har avrundats med "There will be blood". Kan ju inte påstå att handlingen rusade fram i den filmen.
Men eftersom den gick i fyran som är en reklamfinansierad kanal, fick filmen en hel del pauser.

Och jag tror att SSU lyckades få med sin nya reklamfilm i varenda paus.



Lite seg som man är, tog det ett tag innan polletten trillar ned, vad man ska vara förvånad över.

Och jag vill inte vara dömande, men jag håller på att bli som min gamla mor. Hon ondgjorde sig redan i slutet på 80-talet på grova hångel och samlagsscener i film och tv-serier. Hon sa alltid:
-Förr, då räckte det med att de kramades, och så zoomade kameran bort och ut genom fönstret. Man förstod ändå vad som hände, utan att de behövde visa massa bröst och guppande rumpor.

Nu är det väl rätt ont om guppande rumpor i just den här reklamfilmen, men det har att göra med detaljer och dra slutsatser av händelser.

För min egen del, får killen festa med vem han vill, han får gå hem med en tandlös gumma, de får göra precis vad de vill, så länge båda vill och är glada, MEN de behöver ju inte visa just DEN detaljen. Den där som syns när han stänger av väckarklockan, Den begagnade kondomen!

Nåja, man får glädja sig åt att de klipp bort tuben med glidmedel.

Visst är det bra att skydda sig (det ska man), och kondom är bra och allt sånt, men hade det inte räckt med att bara visa kondompaketet, om det nu ska visas något alls? Sen kan man få använda så mycket av egen fantasi man vill att tolka in i bilden. Men måste de visa en använd?

Sen undrar jag bara i mitt stilla sinne. Hur hade det sett ut om de behöll åldern på personerna men bytte kön på dem? Tål att tänkas på.

3 kommentarer:

  1. Den här reklanfilmen har jag sett flera gånger men bara sett löständerna i glaset. Jisses, du är observant eller så är jag totalt avtrubbad av all reklam. Din tanke är intressant, ombytta roller skulle nog aldrig funka. //Gina

    SvaraRadera
  2. haha, har levt i förhållande alldeles för länge för jag satt och funderade på varför skydd användes över huvud taget. Det är ju knappast nån risk för oönskad graviditet :o

    SvaraRadera
  3. Gina: Jo, jag såg den redan första gången faktiskt. titta på reklam är lite av en hobby jag har. Förgyller pauserna liksom.
    *******
    Anonym: Kan ju också vara så att tanten inte tycker om att bil allt för kladdig i underlivet. Anledning till att använda kondom är många.

    SvaraRadera