söndag 29 augusti 2010

Säng säng säng

Vi begav oss till ett såntdär köpcenter i helgen för att slita lite på lönen som trillade in i veckan. Min sambo har väldigt länge påpekat att det vore trevligt med en ny säng. Som karl tycker jag naturligtvis att den vi har duger. Men hon säger att det är trångt och varmt, särskilt på sommaren. Jag påpekade att det snart är höst och att de problemen då försvinner. Tyvärr höll inte mitt argument, 120cm är för smalt, så är det bara.

Så för att visa att jag lyssnar på min sambo började vi denna dag på en "Sova butik". Vi klev in, såg oss runt, hittade en säng vi tittade lite på. Då glider det upp en försäljare bakom oss:
-Hur kan jag hjälpa er? frågar han.
-Vi vill titta på en 180 säng, stommen får vara som den vill, men bäddmadrassen över ska vara 180 bred så vi slipper kanter.
-Det ska vi ordna, säger han.

Sen börjar resan. Efter några frågor får vi varsin kudde (jag en fast och sambon en mjuk) och han drar med oss på en sängprovarsafari med tillhörande föreläsning om svankstöd, höftparti och zon-indelning.

Vi får prova prova än det ena än det andra. bla, tempur-madrass...Kändes som rehab-madrass från ortopedkliniken. Ingen känsla jag vill ha i sovrummet (inte än i alla fall). Vidare till nästa säng.

-Vad tycker du om den här då? frågade han.
-Ska jag vara ärlig får jag en väldig känsla av gästsäng i gillestugan svarade jag.
-Jaha, sa han och skrattade lite. Då blev det ju billigt för dig för det här är en av de dyrare alternativen, en hästens. (kom senare på varför den kändes som gästsäng, mamma, farmor, mormor, alla hade de tagelmadrass i den hopfällbara gästsängen när jag var liten. Därav känslan).

När vi hållt på i över en timme hade vi hittat en säng och madrass kombination som både jag och min sambo var bekväm att sova i.
-Då ska jag bara räkna ut priset, sa försäljare. Vi har ju rabattdrive nu. Och så försvann han.

Efter 3 minuter kom han tillbaka:
-Så nu har jag räknat, och allt som allt med rabatter landar det på 14750kr.
-Okej, fick jag ur mig. Eh, vad säger du älskling. Ska vi ta en fika och tänka över affären?
- Vad är det att tänka på, ni behöver ju en ny säng, och nu får ni ju en som ni vet att ni båda trivs med och som ni kan byta ifall ni inte blir nöjda. sa försäljaren
- Jo, visst....
-Självklart ordnar jag bra pris på hem transport åt er.
- Det tackar jag för, men jag vill nog ändå ta en fika innan vi bestämmer oss.
-Jag förstår inte vad det är att tveka över. Ni behöver en ny säng och här har ni en säng som passar er båda, ni ligger bra och ergonomiskt korrekt liggkomfort, ni har båda sagt att ni gillar designen.

Jag bytte då taktik och vände mig till min sambo och sa klart och tydligt.
-Bara så du vet, Jag gör ingen affär förrän jag fått kaffe och smörgås. Då "släppte" han oss.

Visst fattar jag att det är surt för honom att förlora "ett sälj" när han lagt ned över en timmes arbete. Men ärligt, tror han verkligen att jag ska hosta upp nästan 15000kr på dagens första butiksbesök utan att tänka efter. Och inte har jag lust att gå tillbaka heller. Vill inte behöva argumentera mig ur butiken en gång till. Lite synd, för annars var han skit trevlig som försäljare.

8 kommentarer:

  1. Jag gillar inte försäljare överhuvudtaget. Men det kan bero på att jag har ett par familjemedlemar som blivit blåsta av försäljare
    samt att en försäljare från en bokklubb försökte lura på mig ett fem års abonemang på uppslagsböcker.
    Nu gick du ju därifrån med en negativ känsla, hade det inte varit bättre om han låtit er gå med en gång,då hade ni ju varit mer benägna att komma tillbaka och köpa sängen,eftersom ni haft en positiv upplevelse.

    SvaraRadera
  2. Håller med förra inlägget, varför vara så påstridig som försäljare. Men vad jag är mest förvånad över är att ni har en 120 cm säng idag. Med tanke på din bönlunch häromdagen ;-). Var det säkert att din flickvän verkligen sov eller hade hon redan tappat medvetandet av gasattacken? //Gina

    SvaraRadera
  3. Sådana försäljare/butiker kan vara hur trevliga som helst - beter de sig så mot slutet blir det ingen affär. Det måste vara jag som bestämmer om jag vill ha varan, inte försäljaren.

    SvaraRadera
  4. Hahaha, får jag föreslå IKEA kanske??

    SvaraRadera
  5. Malin J: Ja, det var just den negativa känslan som han förlorade på i det här fallet. Hade han inte försökt argumenterat kvar oss hade vi förmodligen köpt sängen, för vi gillade den verkligen.
    ***********
    Gina: Finns det hjärterum så finns det stjärterum. Dessutom hade jag fisit färdigt innan läggdags den dagen.
    *************
    Trollets mamma: Precis. Får en sekund blev han för ivrig och glömde bort att kunden har alltid rätt. eller så hade han skittaskiga försäljningssiffror och var i desperat behov av att få upp dem och tog nu till nästan alla medel.
    ******
    Malla: jotack, deras sängavdelning är jag rätt välbekant med vid det här laget. Bra testresultat brukar de få också.

    SvaraRadera
  6. Skit trevlig! Bra sammanfattning tydligen. :-)

    SvaraRadera
  7. Singelmamman: Skit eller inte, sket i honom gjorde vi.

    SvaraRadera
  8. Såna försäljare är skitjobbiga, de som ska övertala en att köpa. Jag stod en gång och hade en allt vildare diskussion med en aggressiv försäljerska på en vitvarubutik om att hon försökte tvinga på mig en tilläggsförsäkring som jag inte ville ha. Det slutade med att jag gick därifrån och köpte ingen diskmaskin av henne. Väldigt dumt, för jag hade köpt den om hon inte varit så envis med den där försäkringen.

    SvaraRadera