måndag 25 oktober 2010

Däckbyte

Idag har vi gjort som så många andra bilägare i landet, vi har bytt till vinterdäcken. Bara i morse höll jag på att dratta på arslet tre gånger på väg till jobbet, och då går jag. Skulle jag kört bil hade jag legat i diket så sletna sommardäck som vi har (haft).

Till min stora glädje sa min kära sambo att hon ville vara med och göra större delen av däckbytet för att lära sig så att hon också kan. Eftersom åren går, gissar jag på att hon inte längre riktigt vågar förlita sig på en bra push-up bh som räddning vid eventuell punktering. Fast det sa jag inte till henne.

Eller, jo, det gjorde jag. Och vilken blick jag fick. Blir inget tjolahopp ikväll om jag nu hade hoppats på det. Men skit samma, det var däck som skulle bytas, inget annat. För att underlätta denna situation som uppstår två gånger om året har jag införskaffat elektrisk mutterdragare och garagedomkraft. Helt klart värt pengarna. Tar bort mycket av det tunga i arbetet.

Så idag hade jag "Gustavs däckbytarskola" för min sambo. Jag visade henne var, när och hur domkraften fungerar bäst. Tips och trix med mutterdragaren. Konsten att bänd bort navkapslar i plast utan att de spricker. Men framförallt visade jag henne det absolut viktigaste vid däckbyte (och många andra mek-situationer också)

Vikten, betydelsen, tyngden och nödvändigheten av en äkta "butt-crack".

Butt-crack! It's a must for a proper work!

Trots sin konst skolning förstod hon inte det fantastiska i det hela utan tog istället fram sin barnsliga sida "ha ha, min karl har en butt-crack haha....Var är kameran?

I övrigt gick däckbytet som väntat. Tre av hjulen på 17minuter sista hjulet en timme och tio minuter. Detta inkluderar cykelturen till macken och köp av extra verktyg för 169kr.

(Något bättre tid än förra året, då någon upptäckte, först när alla hjulen var bytta, att samtliga fyra satt monterade i fel rotationsriktning. Det var bökigt. (Däck har en särskild rotationsriktning för att fungera optimalt. Särskilt vinterdäck)).

6 kommentarer:

  1. Och så missade jag sambons butt-crack när han bytte däck på min bil förrförra helgen (nej jag var alltså inte med och lärde mig, jag var inne och tog hand om vår dotter och fixade mat... jag får väl förlita mig på push-up-bh:n om det skulle behövas...). Han var ute i god tid eftersom han inte gillade tanken på att jag väldigt troligen skulle ligga i ett dike med bilen om/när det blev glashalt på vägarna (några dagar efter, typ). Han hade iofs inte behövd oroa sig, jag har ju varit inne och vårdat sjukt barn respektive mig själv sen dess... Men i morse var vinterdäcken väldigt bra att ha.

    SvaraRadera
  2. LillaUlle: Bytt redan förra helgen. Vissa har framförhållning.

    SvaraRadera
  3. Hehe, jag hade bra rutin på att byta däck ett tag. Fick punktering inte mindre än 3!! gånger på bara några månader, diverse skruvar och annat skräp som fastnade... Bl a en morgon när jag skulle hem från jobbet och kom ut till platt däck. Slet ut hundfilten och fram med domkraft och annat. Av med däcket och på med reservhjulet. Av någon anledning såg jag sen hur ett par killar stod och stirrade som fån på mig. Jag tänkte irriterat att så himla konstigt är det väl inte med en tjej som kan byta däck själv. Tills jag insåg hur jag var klädd... Väldigt kort knallgul, urringad sommarklänning... Snacka om "butt-crack", både här och där :-)

    SvaraRadera
  4. Nice ass! (om man nu får uttrycka sig så, så)

    sa Anna

    SvaraRadera
  5. whitelady7: yeah! vi killar gillar!!!!

    SvaraRadera
  6. Anna: Så får man uttryck sig! Tack!

    SvaraRadera