torsdag 21 oktober 2010

Längst in i skåpet.

Jag håller på och omorganiserar hela min snickarbod. Jag har beslutat att flytta på färg och kemikalieskåpet, samt bygga in en arbetsbänk och lite annat. Därför blev jag av naturliga skäl tvungen att tömma hela skåpet idag.

Och titta vad jag hittade längst in. En flaska tvåtaktsolja för snöskoter. Och jag som aldrig ägt en snöskoter. (Faktiskt aldrig åkt på någon heller). Varför har jag den flaskan? Sen kom jag på. Skoteroljan är förmodligen till motorsågen, samma typ av ettrig lyftkyld tvåtaktsmotor.

Till skotern?

Jag röjer vidare någon sekund och kommer sedan på. Men jag har ju ingen motorsåg heller. Det enda jag har i sådan väg är mammas elektriska motorsåg jag lånat. Fasen vet hur jag fått oljan eller vad jag täkt ha den till, men den är nog bra att ha ifall jag råkar på någon framtida motorsåg.

Inser nu att jag inte ska vara lika frågvis mot min sambo då jag hittar tio år gamla, oöppnade burkar med typ "nagelbandslotion med aleovera och honung" i badrumsskåpet, och retsamt frågar när hon tänkt använda dem? Män och kvinnor är mer lika än man tror.

Appropå att flytta skåp. Jag har fått reda på att förr-förra ägaren lekte lite elektriker i det som jag nu har som snickarbod och drog ett och annat uttag själv. Måste varit en mycket speciell person. Vem får idén att dra en kabel igenom ett ensamt uppskruvat väggskåp?

Nu ska vi ut på tigerjakt... vi kan inte gå runt det, vi kan inte gå över det, vi måste gå igenom det.

Jo, och så kan jag avluta med att tala om att vi nu har värme i våra element. Vattnet flödar duktigt. Hur? Jag hade fått tipset att jag skulle peta lite försiktigt, eventuellt ta en tång och jucka lite varsamt på den pinne som tittar fram när man tar bort själva termostathuvudet.

Ikväll tröttnade jag på ordet försiktigt. Eller tröttnade... jag vidgade dess mening lite bara. Använde en annan uppsättning verktyg. Så nu funkar det.

Rörmokeriverktyg.

4 kommentarer:

  1. Hej.

    Jag är mest förundrad över att dom satt sladden en dm under fönstret till vänster :)

    Hälsningar Helen
    Ps. Gillar din blogg skarpt.

    SvaraRadera
  2. ... och snart har ni en trevlig liten pool av svart vatten i hela huset ;) Men en varm sån iaf.

    Din sambo kanske köpte skoteroljan till nagelbanden när hon inte hittade sina burkar med nagelbandslotion?

    SvaraRadera
  3. Det är ett tecken att du BORDE köpa en skoter...

    SvaraRadera
  4. Helen: Tack! Sladden under fönstret till vänster är egentligen två sladdar varav den ena är avklippt samt att de går en bit under fönstret. till höger som du ser går kabeln direkt under fönsterbrädan.
    ***********
    LillaUlle: Fick faktiskt bara en liten droppe svart vatten på golvet, resten klarade sig.
    ***********
    whitelady7: Hmm, det har du rätt i, det borde jag nästan göra. Snacka om idiotstämpel man skulle få av grannarna av att köra runt runt i en cirkel med snöskoter på tomten.

    SvaraRadera