söndag 10 oktober 2010

Vilken dag!

Jisses vilken dag det har varit idag. Sol, vindstilla och tack vare de båda väderfaktorerna i kombination, också hyfsat varmt. Ingen tid till att sitta stilla, det blev en heldag i trädgården.

När jag kom ut glittrade hela gräsmattan av morgondagg som låg kvar. Jag kunde inte låta bli att gå in efter kameran, och så på med macro-objektivet. Hur nära går det att smyga sig på en daggdroppe?


Tittar man i daggdroppen på sista bilden, ser man vårt växthus, en vit sak nere till vänster. (optiskt fenomen att daggdroppen visar världen upp och ned)


Och i växthuset ser det ut såhär:

Vi köpte två plantor vanliga tomater, men det visade sig vara körsbärstomater. Tomatplantor ska man "tjuva" = ta bort de extra skotten de skjuter annars blir de bara stora buskar och plantan lägger mer kraft på att växa gröna blad än att bära frukt.

Man kan säga att vi var rätt dåliga på det där med att tjuva, men Jäklar så goda tomater. Och idag såg jag ytterligare växtlighet i vårt glashus:


Det är inte varje oktober man fångar två krokusar på bild. Gissar att värmen i växthuset har gjort dem något förvirrade. Sen lyckades jag även fotografera en spindel rätt närgående, men eftersom min sambo tyckte att de bilderna såg äckliga ut låter jag bli att lägga upp dem. Det är inte alla som gillar spindlar, inte ens på bild.

3 kommentarer:

  1. http://www.kgkarlsson.nu/host_hostkrokus.htm

    Mysigt med höstkrokus :-)

    SvaraRadera
  2. Och där skickar jag en stor kram till din sambo och ett hjärtligt tack för att hon räddade min datorskärm.
    Har en STOR spindelfobi! Så till den milda grad att varje gång jag har feber så drömmer jag mardrömmar om spindlar.
    Hade det poppat upp en bild på en spindel på skärmen så hade jag nog gjort likadant som den gången jag blev skrämd av ett "spökklipp" och kastat något på skärmen.
    (Jag har ialla fall snabba reflexer när jag utsätts för "fara")

    Men daggdroppe bilderna var riktigt snygga!
    Den sista skulle man nästan förstora och sätta upp på väggen.

    SvaraRadera
  3. Sara: Tack! Nu vet jag att det är höstkrokus vi har. Kul att få reda på.
    *********
    Malin J: Men då vet jag att om jag någon gång får för mig att publicera en spindel bild, gör jag det i slutet av ett långt inlägg, där jag redan i rubriken lägger ut en varning.
    Kul att du gillar dropp-bilderna. Men jag kan tala om att sista bilden blir väldigt grynig vid uppförstoring, tyvärr. (har testat)

    SvaraRadera